جهانخاورمیانه

گفت‌وگوی روسای جمهور مصر و فرانسه درباره جنگ غزه و تشکیل کشور فلسطین

امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، وعبدالفتاح السیسی، همتای مصری خود روز شنبه در تماسی تلفنی در خصوص جنگ غزه و تشکیل کشور فلسطینی گفت‌وگو کردند.

ریاست جمهوری مصر در بیانیه‌ای اعلام کرد که عبدالفتاح السیسی در این تماس بر مخالفت قاطع خود با «کوچاندن فلسطینیان به مصر به هر شکل و صورتی» تاکید کرد.

طبق این گزارش، امانوئل مکرون نیز از این موضع رئیس جمهور مصر حمایت کرده است.

رهبران مصر و فرانسه همچنین در خصوص تلاش‌های کنونی با هدف «پایان دادن به خون‌ریزی»، آتش‌بس در غزه، آزادی گروگان‌ها و کمک‌های بشردوستانه بحث و رایزنی کردند.

ریاست جمهوری مصر می‌گوید، امانوئل مکرون و عبدالفتاح السیسی همچین در خصوص پیشبرد مسیر تشکیل دو کشور و برپایی کشور مستقل فلسطین به عنوان تنها راه تحقق امنیت حقیقی و ثبات پایدار در منطقه، بحث و گفت‌وگو کردند.

در روزهای اخیر حملات هوایی اسرائیل به مناطقی از شهر رفح تشدید شده و خبرگزاری رویترز به نقل از چهار منبع گزارش داده بود که مصر آماده‌سازی منطقه‌ای در مرز غزه را که در صورت حمله اسرائیل به رفح، بتواند فلسطینی‌ها را در خود جای دهد٬ آغاز کرده است.

با این حال ضیاء رشوان، رئیس هیات اطلاع‌رسانی دولت مصر، شامگاه جمعه ۲۷ بهمن اعلام کرد که این کشور گزارش‌ها درباره مشارکت در هر گونه روند مربوط به کوچاندن فلسطینی‌ها از نوار غزه به شبه‌جزیره سینا را «قاطعانه رد می‌کند».

مصر و سایر کشورهای عربی، به ویژه اردن که با کرانه باختری هم‌مرز است، بارها نسبت به سرریز شدن آوارگان فلسطینی به شبهه‌جزیره سینا هشدار داده و ابراز نگرانی کرده‌اند.

مذاکرات بورل و وزیر خارجه مصر

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، و سامح شکری، وزیر خارجه مصر روز شنبه در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ دیدار کردند.

آقای بورل در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «امروز با (سامح) شکری، وزیر امور خارجه مصر دیدار کردم تا درباره تلاش‌های مشترک برای جلوگیری از یک فاجعه انسانی در رفح و کار ما برای اجرای راه‌حل دو کشور گفت‌وگو کنیم.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا