ایرانخاورمیانه

تلاش جمهوری‌خواهان سنا برای قرارگیری دوباره «حوثی‌های مورد حمایت ایران» در فهرست گروه‌های تروریستی

«واشینگتن فری بیکن» اخیراً آگاه شده است که جمهوری‌خواهان مجلس سنای ایالات متحده، در حال حرکت به سمت وضع قانونی هستند که به واسطه آن شورشیان حوثی مورد حمایت ایران در یمن را مجدداً به عنوان یک سازمان تروریستی معرفی می‌کند.

این اقدام در پی حملات موشکی حوثی‌ها به یک ناو جنگی آمریکایی در دریای عمان صورت می‌گیرد. این حملات باعث تشدید نگرانی‌ها در مورد خطرات ناشی از حمایت ایران از گروه‌های نیابتی خود در منطقه شده است.

بنا بر گزارش این وبسایت خبری سیاسی محافظه‌کار آمریکایی، این قانون به رهبری تد کروز، سناتور حزب جمهوری‌خواه از تگزاس، و شش همکار جمهوری‌خواه او این هفته معرفی خواهد شد و تمامی تحریم‌های علیه حوثی‌ها همراه با دیگر تحریم‌ها علیه گروه‌های شورشی تحت حمایت ایران که در سال ۲۰۲۱ با به روی کار آمدن جو بایدن از فهرست تروریستی ایالات متحده حذف شد را دوباره اعمال خواهد کرد.

از زمان حمله تروریستی حماس در ۱۵ مهر به اسرائیل، نیروهای نیابتی ایران در این منطقه عملیات خود را تشدید کرده‌اند و ده‌ها حمله به دارایی‌های ایالات متحده در این منطقه انجام داده‌اند.

حوثی‌ها مسئول حملات موشکی به مواضع ایالات متحده و اسرائیل در چند هفته گذشته، از جمله حمله موشکی بالستیک چند روز پیش به یک کشتی جنگی آمریکایی در خلیج عدن، هستند.

کروز و سایر جمهوری‌خواهان در اوایل سال گذشته تلاش کردند تا تحریم‌ها را علیه حوثی‌ها اعمال کنند، اما این تلاش‌ها از نهاد تحت کنترل دموکرات‌ها عبور نکرد. ولی، با توجه به اینکه گروه تروریستی مسلح مورد حمایت ایران در حال حاضر مرتباً به نیروهای ایالات متحده حملات موشکی بالستیک انجام می‌دهد، قراردادن مجدد این گروه در فهرست تروریستی آمریکا احتمالاً می‌تواند مورد موافقت دوحزبی قرار گیرد.

کروز در بیانیه‌ای به نشریه فری‌بیکن گفت: «دولت بایدن در روز اول تصمیم سیاسی گرفت تا تحریم‌های تروریسم علیه حوثی‌ها و رهبران آنها را لغو کند. این تصمیم از همان ابتدا یک اشتباه آشکار و فاجعه‌بار بود و با گذشت زمان آشکارتر و فاجعه‌بارتر شد

دولت بایدن تحت فشار شدید جمهوری‌خواهان بوده است تا توضیح دهد چرا در پی جنگ حماس علیه اسرائیل که با کمک تهران برنامه‌ریزی شده بود، رویکردی نرم در قبال جمهوری اسلامی در پیش گرفته است.

علاوه بر سیاست تحریم‌های ضعیف خود علیه ایران و گروه‌های تروریستی مورد حمایت آن، دولت بایدن به تهران اجازه دسترسی به حدود ۱۰ میلیارد دلار از منابع مالی مسدود شده در عراق را داد، پول نقدی که به گفته منتقدان جمهوری‌خواه «از خشونت بیشتر علیه اسرائیل، ایالات متحده و متحدان ما حمایت می‌کند.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا