آذربایجاناجتماعیایرانسیاست

«هونتای»؛ چالش اطلاع‌رسانی خانواده‌های آذربایجانی درباره محرومیت کودکان خود از دریافت شناسنامه بدلیل نام‌های تورکی

روح‌الله مهرعلی‌بیلو، شهروند ساکن جلفا با انتشار مطلبی در صفحه اینستاگرام خود از ادامه وضعیت بدون شناسنامه فرزند خود «هونتای»، بدلیل نام تورکی که برای او انتخاب کرده‌اند، خبر داد.

در ادامه اطلاع رسانی والدین در باره مخالفت اداره ثبت احوال با صدور شناسنامه برای کودکان آذربایجانی که اسامی تورکی دارند، روح‌الله مهرعلی‌بیلو، شهروند ساکن جلفا با انتشار مطلبی در صفحه اینستاگرام خود از ادامه وضعیت بدون شناسنامه فرزند خود «هونتای»، بدلیل نام تورکی که برای او انتخاب کرده‌اند، خبر داد.

مادر «هونتای» مهرعلی‌بیلو نیز با انتشار مطلبی مشابه در صفحه اینستاگرام خود نوشت که علیرغم اینکه تاریخ تولد فرزندشان ۲۳ آبان ۱۳۹۷ (اورمیه) است ولی هنوز هم بدون شناسنامه است.

آنها می‌گویند با اینکه به دفعات به اداره ثبت احوال جلفا مراجعه کرده‌اند ولی این اداره با صدور شناسنامه برای فرزند آنها بدلیل انتخاب نام تورکی خودداری کرده است.

در مکاتباتی که اداره ثبت احوال شهرستان جلفا با اداره کل ثبت احوال استان آذربایجان‌شرقی برای تایید نام «هونتای» داشته، اداره کل با رد درخواست صدور شناسنامه برای «هونتای»، نوشته که «چنانچه مدارک معتبر دال بر ریشه و معنای ایرانی دارید به اداره ثبت‌احوال ارایه نمایید. (در مدارک ارایه شده معنای ایرانی بودن واژه مستفاد نمی‌گردد).»

اداره کل ثبت احوال در ادامه حتی از ثبت‌احوال جلفا خواسته که «متقاضی را هدایت» کنند تا «واژه یا ترکیب دیگری جهت نامگذاری فرزند خویش انتخاب نمایند.»

مبارزه این خانواده آذربایجانی جهت گرفتن شناسنامه برای فرزند خودشان، با مراجعه به دادگاه و طرح شکایت نیز ادامه داشته ولی در دادنامه صادره به تاریخ ۳۰ خرداد ۹۸ از سوی شعبه دادگاه عمومی حقوقی شهرستان جلفا به ریاست دادرس «رجبی»، با «غیر وارد دانستن» شکایت طرح شده، گفته شده که «تشخیص نام‌های ممنوع با شورای عالی ثبت احوال می‌باشد.»

پیشتر والدین «آییل (فرزند سجاد جولانی)»، «آنار (فرزند حسن امیرپور چاخیرلو)»، «سئوگی (فرزند مهدی قیاسی)»، «یاغیش (فرزند بابک قابل‌نژاد)» و «آتاکان (فرزند عادل چوپانی)» در صفحات اینستاگرامی و مصاحبه با رسانه ها از مخالفت سازمان ثبت احوال با صدور شناسنامه برای فرزندانشان بعلت مغایرت با دستورات و بخشنامه های صادره مبنی بر انتخاب اسامی از لیست مصوب سازمان خبر داده بودند.

همچنین بخوانید: «آنار»، «سئوگی» و «آییل» سه کودک آذربایجانی محروم از شناسنامه

همچنین بخوانید: یاغیش و آتاکان؛ ادامه اطلاع رسانی والدین در مورد کودکان محروم از شناسنامه در آذربایجان

در ایران فرزند بدون شناسنامه یعنی محروم از کلیه خدمات اجتماعی، آموزشی و درمانی حتی از ابتدایی ترین درمانها یعنی واکسیناسیون که کودک باید در همان ماه های نخست بنا به تشخیص پزشک واکسینه شود.

حق داشتن نام کودک در بدو تولد از بندهای میثاق حقوق کودکان می‌باشد که جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از امضاء کنندگانش از پذیرش آن سرباز می‌زند.

همچنین بخوانید: گزارش آناتولی از خانواده آذربایجانی در ایران که نمی‌توانند برای دخترانشان نام تورکی انتخاب کنند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا