جهانخاورمیانه

دادگاه لبنان: مدرکی مبنی بر نقش حزب الله در ترور حریری نیست

دادگاه لبنان اعلام كرد كه هیچ مدرکی مبنی بر نقش حزب الله در قتل رفیق حریری نخست وزیر پیشین لبنان در دست این دادگاه موجود نیست.

در جلسه تصمیم دادگاه بین المللی وابسته به سازمان ملل متحد مستقر در هلند، قاضی دیوید رِه گفت: “هیچ مدرکی مبنی بر اینکه حزب الله یا دولت سوریه با حمایت ایران در ترور رفیق حریری نقش مستقیم داشته باشند، در این پرونده وجود ندارد.”

این دادگاه در عین حال اعلام کرد که ترور آقای حریری با مقاصد و انگیزه‌های سیاسی صورت گرفت.

بیش از ۱۵ سال از جاسازی و انفجار یک تن تی‌ان‌تی در یک کامیون در پایتخت بیروت که رفیق حریری نخست وزیر سابق لبنان در آن ترور شد، گذشته است.

دادگاه بین المللی لبنان، وابسته به سازمان ملل متحد، اولین جلسه خود را در مورد ترور حریری ۶ سال پیش آغاز کرد.

در این پرونده كه در دادگاه ویژه در لیدسندام هلند برگزار شد ، “سلیم جمیل عیاش” ، “حسن مرحی” ، “حسن اونیسی” و “اسد حسن صبرا” به اتهام ترور رفیق حریری به علت فراری بودنشان، به صورت غیابی محاکمه شدند.

در آن حمله ۲۲ نفر از جمله رفیق حریری کشته و ۲۲۶ نفر نیز زخمی شدند. در این پرونده اظهارات ۲۹۷ نفر شاهد و ۳۳۱۳۱ سند به عنوان شواهد یافت شده مورد بررسی قرار گرفت.

در مرکز این اتهامات ۴ عضو سازمان حزب الله تحت حمایت ایران قرار دارند.

از طرف دیگر حزب الله، ایران و سوریه، اتهامات مربوط به نقش آنها در این ترور را تکذیب می کنند.

حسن نصرالله، رهبر حزب الله، که ایالات متحده و برخی دیگر از کشورهای جهان آن را یک سازمان تروریستی قلمداد می کند، اظهار داشت که این گروه در مورد تصمیم دادگاه کنجکاو نیست و اعضای متهم آن نیز بی گناه هستند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا