ایران

استمرار آلودگی هوا در ایران؛ هوای تهران و چند شهر دیگر ناسالم شد

آلودگی هوا در چند شهر بزرگ ایران از جمله تهران همچنان ادامه دارد. بر اساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوا، هم‌اکنون شاخص آلودگی هوای پایتخت روی عدد ۱۱۲ یعنی بازه ناسالم قرار گرفته است.

بر اساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوا، پایتخت ایران از ابتدای سال تاکنون ۴۹ روز هوای قابل قبول، سه روز هوای ناسالم (برای تمام افراد)، ۱۷ روز هوای ناسالم (گروه‌های حساس)، دو روز هوای خطرناک و دو روز هوای پاک داشته است.

این در حالی است که تهران در مدت مشابه سال قبل دو روز هوای پاک، ۸۶ روز هوای قابل قبول و ۱۲ روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس داشت.

همچنین کیفیت هوا در کلان‌شهر اصفهان روز چهارشنبه هشتم تیر ماه با قرار گرفتن روی شاخص ۱۰۵، وضعیت هوای ناسالم (نارنجی) را برای گروه‌های حساس ثبت کرده است.

دستگاه سنجش کیفیت هوای کلان‌شهر اصفهان در ایستگاه جی نیز با شاخص ۱۷۴ در وضعیت هوای ناسالم برای عموم (قرمز) قرار دارد.

در مشهد، مهدی الله‌پور، مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی، روز چهارشنبه به خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) گفت: «شاخص کنونی کیفیت هوای مشهد ۱۲۱ ای‌کیو‌آی و نشانگر هوای ناسالم و وضعیت هشدار است.

ایرنا نوشت که روزانه افزون بر یک میلیون دستگاه خودرو در کلانشهر ۳/۵ میلیون نفری مشهد رفت و آمد می‌کنند.

معمولا در گذشته افزایش آلودگی هوا به ویژه در تهران در پاییز و زمستان بروز می‌کرد اما اکنون در بهار و تابستان هم وضعیت هوای شهرهای بزرگ ایران ناسالم است.

شاخص کیفی هوا از صفر تا ۵۰ هوای پاک (سبز)، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم (زرد)، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس (نارنجی)، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم (قرمز)، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم (بنفش) و ۳۰۱ تا ۵۰۰ بسیار خطرناک است.

همچنین سازمان هواشناسی ایران خیزش دوباره گرد و غبار را برای برخی از استان‌های ایران از جمله تهران پیش‌بینی کرده است.

این سازمان از وزش باد نسبتا شدید تا شدید و احتمال خیزش گرد و خاک به‌ویژه در ساعات عصر و شب روز چهارشنبه تا شنبه ۱۱ تیر در نیمه‌جنوبی استان تهران خبر داد.

ساسان رستمی، کارشناس هواشناسی ایلام هم به خبرگزاری مهر گفت: «طی این روزها در نواحی مرزی مانند مهران، ورزش باد شدید را خواهیم داشت که گرد و غبار را برای این نواحی به همراه خواهد آورد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا