اجتماعیایرانسیاست

اعدام ۳ زندانی عرب احوازی و کشتن یک زندانی دیگر زیر شکنجه ماموران امنیتی

سازمان حقوق بشر اهواز، اهرو، گزارش داد ۳ زندانی عرب احوازی در زندان سپیدار احواز اعدام شده و یک زندانی دیگر زیر شکنجه ماموران امنیتی کشته شده است.

سازمان حقوق بشر اهواز، اهرو، گزارش داد «جاسم حیدری» زندانی سیاسی ۳۲ ساله عرب احوازی به همراه دو زندانی سیاسی دیگر به نام‌های «علی خسرجی» و «حسین سیلاوی» سحرگاه امروز دوشنبه ۱۱ اسفند در «زندان سپیدار اهواز» اعدام شدند.

این سازمان حقوق‌بشری با استناد به منابع خود خبر داد که مقامات امنیتی نام «ناصر خفاجیان» را نیز به عنوان زندانی اعدامی به همراه این سه زندانی اعلام کردند اما در واقع او سال گذشته در اعتراضات زندان سپیدار زیر شکنجه کشته شده بود.
این گزارش می‌افزاید، روز یکشنبه ۱۰ اسفند اداره اطلاعات اهواز با خانواده این زندانیان تماس گرفته و از آنها خواسته که به یکی از مراکز امنیتی در منطقه چهارشیر اهواز مراجعه کنند. پس از حضور خانواده‌ها در چهارشیر، آنها را با اتومبیل‌های اداره اطلاعات به زندان سپیدار جهت ملاقات با فرزندان خویش منتقل کردند. در این دیدار، زندانیان از اجرای قریب الوقوع حکم اعدام خود خبر داده بودند.
پیشتر دیوان عالی کشور ایران در آبان‌ماه امسال حکم اعدام جاسم حیدری را به اتهام «همکاری با گروه های مخالف نظام» و «بغی» تایید کرد. این زندانی در  آذرماه ۱۳۹۶ پس از بازگشت از کشور اتریش بازداشت شد و ابتدا در زندان اوین و سپس به بازداشتگاه اداره اطلاعات اهواز انتقال یافت.

 گفته می‌شود که این شهروند عرب در زمان بازداشت برای اخذ اعترافات اجباری تحت ضرب و شتم و شکنجه قرار گرفته و برای مدتی مجبور به استفاده از ویلچر شده است.

در ادامه این فشارها، مرضیه حیدری، مادر وی نیز در تاریخ ۲۰ اسفندماه ۹۶ توسط ماموران اداره اطلاعات اهواز بازداشت و مدتی بعد به زندان سپیدار اهواز منتقل شد. خانم حیدری حدود یک ماه بعد با تودیع قرار از زندان آزاد شد.

همچنین بخوانید: اعدام سه زندانی در زاهدان، سه زندانی در مشهد و نگرانی از اعدام جاسم حیدری در احواز

سازمان عفو بین الملل پیش از این در نامه‌ای به ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضائیه ایران خواستار لغو حکم اعدام جاسم حیدری و سه زندانی دیگر شده و از مقامات قضائی ایران خواسته بود تا بار دیگر فرصت دادگاهی منصفانه و عاری از «اعترافات اجباری» را به آنها بدهد.
سازمان حقوق بشر اهواز ضمن محکومیت شدید اعدام مخفیانه زندانیان سیاسی عرب اهوازی که در جریان دادگاه‌های غیر علنی و بدون رعایت حداقل استانداردهای بین‌المللی به اعدام محکوم شده بودند، از سازمان های بین‌المللی حقوق بشری و به ویژه از فرستاده حقوق بشر در امور ایران مصرانه می‌خواهد که این جنایت سازمان یافته رژیم جمهوری اسلامی علیه زندانیان بی دفاع را محکوم کرده و اقداماتی فوری برای نجات دیگر زندانیان محکوم به اعدام انجام دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا