اجتماعیجهان

انتقاد پمپئو از ایران، روسیه و چین درباره عدم جدیت ومخفی کردن شدت شیوع کرونا.

پومپئو می‌گوید چین، ایران و روسیه در مورد کرونا «اطلاعات نادرست می‌دهند»

 

مایک پومپئو، وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا طی سخنانی در یک برنامه رادیویی ضمن انتقاد از نحوه رویکرد و مدیریت شیوع ویروس کرونا توسط چین و ایران گفت: چین و ایران از بیان واقعیات و اشتراک اطلاعات درباره این ویروس امتناع کردند که زندگی هزاران نفر را در معرض خطر قرار داده است.

بنا بر گزارش نیوزویک٬ پمپئو با بیان اینکه مقامات چینی و ایرانی جدیت و شدت شیوع این ویروس را مخفی نگه داشتند گفت: مخفی کاری چین از ارائه اطلاعاتی که جهان برای جلوگیری از ابتلای بیشتر بدان نیاز داشت، ممانعت کرد.

مایک پومپئو بار دیگر پکن را متهم به «پنهان‌کاری» در زمینه ارائه اطلاعات مربوط به شیوع ویروس کرد و گفت جمهوری خلق چین «هزاران زندگی را به خطر انداخته است».

وزیر خارجه ایالات متحده، بار دیگر چین و ایران، همچنین روسیه را هدف انتقادهای خود قرار داده و می‌گوید این کشورها در مورد شیوع ویروس کرونا «به کارزار ارائه اطلاعات نادرست ادامه می‌دهند».

مایک پومپئو، پنجم فروردین، در مصاحبه‌ای با برنامه رادیویی «واشینگتن واچ» پکن را متهم به «پنهان‌کاری» در زمینه ارائه اطلاعات مربوط به شیوع ویروس کرد و گفت جمهوری خلق چین «هزاران زندگی را به خطر انداخته است».

پومپئو می‌گوید «نگرانی من این است که حزب کمونیست چین با پنهان‌کاری و ارائه اطلاعات نادرست، همچنان جلوی دسترسی جهان به خبرهای مورد نیاز را می‌گیرد؛ اطلاعات و اخباری که برای جلوگیری از رخدادی شبیه این و یا افزایش موارد ابتلا ضروری‌ست».

او همچنین ایران و روسیه را نیز هدف انتقادها و اتهام‌های مشابهی قرار داد: «کارزار اطلاعات نادرست از سوی روسیه و ایران، به‌مانند چین، همچنان ادامه دارد».

وزیر خارجه آمریکا همچنین به اظهارات تازه مقام‌های چینی در مورد اینکه ایتالیا یا ارتش آمریکا «مبدا شیوع ویروس» است، واکنش نشان داده: «همه کار می‌کنند تا رفع مسئولیت کنند».

در جریان افزایش حملات لفظی آمریکا و چین به یکدیگر، در بازه‌ای از زمان یک سخنگوی وزارت خارجه چین گفت بعید نیست یکی از نظامیان آمریکایی در ماه اکتبر ناقل این ویروس به چین بوده است.

مشابه این اظهارات، همچنان بدون مدرک و سند، از سوی رهبر جمهوری اسلامی مطرح شده که آمریکا را متهم به «تولید ویروس» کرده است. البته علی خامنه‌ای در سخنرانی خود در مورد کرونا به «جن و انس» هم اشاره کرده است. اظهارات رهبر جمهوری اسلامی در میان شهروندان ایران نیز با واکنش‌های گسترده‌ای روبه‌رو شده‌است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا