جهانسیاست

اوضاع در مرز قرقیزستان و تاجیکستان دوباره در حال بحرانی شدن است 

به گزارش بخش فارسی گروه خبری ای‌ان‌تی، به نقل از رسانه های آسیای میانه، بیشکک تاجیکستان را به نقض توافق نامه های تعیین مرزی متهم کرد.

در بیانیه ای که صبح امروز جمعه ۱۴ خرداد توسط سرویس مرزی کمیته امنیت ملی دولت قرقیزستان صادر شد، گفته شد که در ۴ ژوئن (امروز)، حدود ساعت ۰۳:۰۰ بامداد به وقت محلی، طرف تاجیک شروع به قرار دادن کانتینرها در اراضی موسوم به «اونژو بولاک» شهرستان «چون-آلای» استان «اوش» کرد. بنابراین ارتش تاجیکستان در داخل خاک قرقیزستان تا ۱۰۰۰ (هزار) متر پیشروی کرده است.

طرف تاجیک همچنین خودروهای زرهی سبک، پرسنل و سایر تجهیزات نظامی را در مرز مستقر کرده است.

گفته می‌شود، اگرچه طرف قرقیز برای حل اوضاع سعی در تماس با طرف تاجیک داشته، اما مرزبانان تاجیک به تماس های تلفنی پاسخ ندادند. به دلیل شرایط پیش آمده، مقامات دولتی از بیشکک به سوی مرز حرکت کردند.

اختلافات مرزی بین دو جمهوری آسیای میانه در تاریخ ۲۸ آوریل بر سر اختلاف در مورد سدی مربوط به دوران اتحاد جماهیر شوروی به نام گولوونوی آغاز و به سرعت به درگیری مسلحانه تبدیل شد.

در این درگیری های دو روزه که از تانک و توپ استفاده شد، دهها سرباز و غیرنظامی از هر دو طرف کشته شدند. طرفین در مورد آتش بس در شامگاه ۲۹ آوریل و عقب نشینی واحدهای نظامی از مرز توافق کردند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا