جهاندانش و فن آوریسلامتی و زندگی

چند ماه قبل از کرونا، چین “موش‌هایی با ریه‌های انسانی” مهندسی کرد تا ویروس‌ها را روی آنها آزمایش کند 

دیلی‌میل روز جمعه ۱۴ خرداد در گزارشی نوشت، محققان پزشکی با ارتش چین در سال ۲۰۱۹، فقط چند ماه قبل از شیوع کرونا موش هایی را با ریه های انسانی شده مهندسی کردند تا ویروس ها را روی آنها آزمایش کنند.

نشریه «وِنیدی فِییر» در تحقیقات خود در آوریل ۲۰۲۰ نشان داد، موش های تولید شده با استفاده از فناوری ویرایش ژن «سی‌آرآی‌اس‌پی‌آر» (CRISPR)، در مورد حساسیت آنها به سارس-کوو-۲، ویروس عامل بیماری کووید-۱۹ مورد استفاده قرار گرفته است.

بر اساس این گزارش، از ۲۳ شرکت کننده در این تحقیق، ۱۱ نفر در آکادمی علوم پزشکی نظامی، موسسه تحقیقات پزشکی برای ارتش چین کار می کردند.

محققان شورای امنیت ملی ایالات متحده، با تحقیق در مورد ریشه های همه گیری، تشخیص دادند که موش های مورد مطالعه در تابستان سال ۲۰۱۹، درست چند ماه قبل از ظهور همه گیری، از سوی این تیم تحقیقی چینی ایجاد شده اند.

«وِنیدی فِییر» گزارش داد، محققان شورای امنیت ملی آمریکا همچنین معتقدند که آنها “شواهد مهمی” در دست دارند که تئوری شیوع کووید-۱۹ از آزمایشگاه به بیرون را نشان می‌دهد.

«وِنیدی فِییر» همچنین نشان داد که شی ژنگلی، محقق ارشد موسسه ویروسی شناسی در مورد ویروس های شناخته شده به عنوان ویروس های خفاش، در دو سال گذشته حداقل دو ویروس کرونا را بر روی موشهای انسانی شده آزمایش کرده است.

شی ژنگلی اما ادعای شیوع کرونا از آزمایشگاه موسسه ویروس شناسی ووهان و اینکه این مرکز تحقیقات نظامی را انجام می دهد را رد کرد.

در ماه ژانویه، وزارت خارجه آمریکا با انتشار بیانیه‌ای از حزب کمونیست چین، بخاطر “ممانعت سیستماتیک” از “تحقیق دقیق و شفاف در مورد منشا بیماری همه گیر کووید-۱۹” به شدت انتقاد کرد.

وزارت امور خارجه آمریکا خاطرنشان کرد که موسسه ویروس شناسی ووهان “در حالی که خود را به عنوان یک نهاد غیرنظامی معرفی می کند” در زمینه تحقیقات و پروژه های مخفی با ارتش چین همکاری کرده است.

در این برگه آمده است: “موسسه ویروس شناسی ووهان حداقل از سال ۲۰۱۷ به نمایندگی از ارتش چین به تحقیقات طبقه بندی شده از جمله آزمایشات بر روی حیوانات آزمایشگاهی پرداخته است.”

بلومبرگ گزارش داد که چین بعداً گزارش وزارت خارجه آمریکا را “پر از مغالطه” و “آخرین جنون آقای دروغ”، مایک پمپئو، وزیر امور خارجه سابق آمریکا خواند.

محققان تعدادی از دانشگاه های برتر مانند هاروارد و کمبریج نیز در نامه ای اظهار کرده اند که “فرضیه ها” تا زمانی که موارد بیشتری وجود نداشته باشد قابل رد نیستند.

پیش‌تر، ژیل دمنوف، پژوهشگر داده‌ها در بانک نیوزلند در اوکلند، از سال ۲۰۰۴ چهار نشت آزمایشگاهی مربوط به سارس را کشف کرد که دو مورد از آنها در یک آزمایشگاه سری در پکن اتفاق افتاده بود.

رودولف دو مایستر، مدیر پروژه آزمایشگاه مستقر در پاریس، نیز فاش کرد که موسسه ویروس‌شناسی ووهان تعدادی آزمایشگاه ویروس کرونا را در خود جای داده است، در حالی که فقط یکی از محققان را ملزم به پوشیدن لباس های محافظ کرده است.

سایر آزمایشگاههای ویروس شناسی موسسه ووهان دارای ایمنی کمتری از بی‌اس‌ال-۳ و بی‌اس‌ال-۲ هستند، که «وِنیدی فِییر» استاندارد آنها را “تقریباً به اندازه مطب دندانپزشکی آمریکایی” توصیف کرد.

«وِنیدی فِییر» اشاره کرد که تئوری نشت آزمایشگاهی اولین بار توسط کاربران شبکه های اجتماعی در چین در اوایل ژانویه ۲۰۲۰ مطرح شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا