آذربایجانایران

اکبر نعیمی در دادگاه؛ من نه از فعالیت در حوزه زبان مادری ام پشیمانم و نه در عشق به آذربایجان ذره ای تردید دارم

اکبر نعیمی فعال تورک آذربایجانی در دادگاه: من نه از فعالیت در حوزه زبان مادری ام پشیمانم و نه در عشق و علاقه به آذربایجان و توسعه آن، ذره ای تردید دارم

 دادگاه رسیدگی مجدد به اتهامات اکبر نعیمی فعال  حرکت ملی آذربایجان رأس ساعت ۱۰:۲۰ روز دوشنبه ۱۴۰۱/۰۹/۱۴ در ساختمان دادگاه انقلاب اسلامی در شعبه ۵۴ تجدید نظر این دادگاه به ریاست قاضی حسن بابایی و مستشار ایشان آقای زنجانی با حضور وکلای پرونده آقای سید محمد رضا فقیهی و خانوم زهرامینویی البته با غیبت نماینده سازمان اطلاعات استان تهران و  غیبت نماینده دادستان برگزار شد.

قاضی بابایی در ابتدای این جلسه پس از بیان تشریفات اداری اعلام کرد: ما حکم دیوان عالی کشور را نه به منزله نقض بلکه به منزله رسیدگی مجدد قلمداد میکنیم میخواهیم ببینیم آیا در این حکم میتوان تخفیف داد یا نه. بالاخره دادگاه بدوی دلایلی برای صدور حکم اش داشته است.

اکبر نعیمی در مقام دفاع سخنان خود را این چنین آغاز کرد:

آقای قاضی نه من حین ارتکاب جرم، بلکه در محل کارم و پشت میزم در بخش مهندسی و تعمیرات هواپیمایی ملی ایران با هماهنگی حراست هواپیمایی و مراجعه مأمورین امنیتی با یک اتهام جعلی و سر هم بندی شده با عنوان علیه امنیت ملی کشور از طریق عضویت در گروه پان ترکیست دستگیر شده ام

مستحضرید پان‌ترکسیم یک تفکر و ایدئولوژی که متعلق به گذشته به ایده جمع شدن تورک های دنیا زیر لوای پرچم و دولت واحد مطرح شده ودر اثر جدید اساسا این طرح و این ایده موضوعیت زمانی نداشته که حالا گروهی با این عنوان فعالیت کند یا نه.

تا جایی که من میدانم و به بنده مرتبط است من نه پان تورکم و نه با فرق وجود چنین گروهی میل عضویت در آن را دارم از ابتدای بازداشت ۳ سال پیش سوالات من حول این اتهام مشخص بود نام این گروه زمان تاسیس زمان عضویت من اساسنامه وضعیت گذشته و فعلی این گروه ارتباط من با آن از چه طریق دنبال شده است؟؟؟

سوالاتی که جواب های آن تا به امروز داده نشده و اتفاقا دیوان، مبانی عالی نقض این اتهام را سوالات بی جواب مانده‌ای که عرض شد قرار داده است در رابطه با ارتباط اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور از طریق شرکت در یک مراسم خصوصی سخنرانی در باب اهمیت زبان مادری عارضم: من اسفند ۱۳۹۲ به یک مهمانی دعوت شدم که مقارن با روز زبان مادری بود در این مراسم از بنده دعوت شد در باب زبان مادری سخنرانی کنم.

سخنرانی کردم و متن سخنرانی در محتوای پرونده موجود است یکبار دیگر این سخنرانی را مطالعه کرده و بفرمائید کجای این سخنرانی علیه امنیت کشور بوده که حالا اقدام علیه امنیت کشور تلقی شود.

قاضی بابایی می پرسد: میخواهم بدانم اصلا روز زبان مادری داریم که آن روز جشن بگیرند.

اکبر نعیمی در جواب میگوید بله آقای قاضی ۲۱ فوریه که در تقویم ما میشود دوم اسفند روز جهانی زبان مادری است.

تمامی ملت ها هم آن روز را گرامی داشته و همایش هایی برپا میشود.

مگر در تقویم ایران روز بزرگداشت زبان فارسی نداریم آیا کسی مرتبط با زبان فارسی فعالیت در این حوزه بازداشت شده که مرا به تحمل ۴ سال حبس محکوم کرده اند.

قاضی در ادامه میپرسد مگر زبان مادری شما چیست :اکبر نعیمی میگوید تورکی آقای قاضی زبان مادری من تورکیست.

قاضی میگوید عجب !

بله آقای قاضی اگر زبان فارسی ارزش زبانی این کشور است تورکی و دیگر زبان ها نیز همچنین  ارزش زبانی این کشور اند.

قاضی میپرسد.چرا در آن مراسم سرود خوانده شد و پرچم نصب کردید .

اکبر نعیمی در جواب این سوال میفرماید: جناب قاضی من مهمان مراسم بودم نه میزبان آن.

میزبان هم که قبلا سر این موضوع بازداشت و نهایتا تبرئه شده است.

مضافا اینکه:

۱ .من در مراسم پرچمی ندیدم اکر عکسی از آن را دارید به من هم نشان دهید.

۲ .در باب سرود، آن سرود هم به حرمت آذربایجان سروده شده و خوانده میشود  اگر مایلید بخش به بخش آن را ترجمه کنم تا ببینم کجای این سرود امنیت کشور را هدف قرار میدهد

3این سرود نه فقط  آنجا بلکه عمومیت داشته و در جای جای آذربایجان در هر مراسمی خوانده میشود

قاضی میگوید البته شما را خواستیم تا ببینیم در این مدت متنبه شده اید یا نه .

حالا شما آمدید با صدای بلند از عملکردتان دفاع میکنید.

اکبر نعیمی در جواب میگوید مگر من در اعتراضم در جایی آورده ام از شما تخفیف یا طلب بخشش دارم من بی گناهم و به اندازه بی گناهی ام صدایم بلند میشود آقای قاضی من نه از فعالیت در حوزه زبان مادری ام پشیمانم و نه در عشق علاقه به آذربایجان و توسعه آن، ذره ای تردید ندارم .

اقای قاضی، چرا فعالیت در حوزه زبان مادری من امنیتی شده و از آن اقدام علیه امنیت کشور استنباط میشود. چرا وقتی حرف از آذربایجان زده میشود گروهی امنیت کشور را از دست رفته تلقی میکنند؟؟

آیا علاقه به توسعه آذربایجان منافی با امنیت کشور بوده و جرم تلقی میشود؟؟

قاضی در در ادامه میگوید نمیشود شما همه چیز را قبول نداشته باشید.

اکبر نعیمی میگوید خوب آدم بی گناه، گناه ناکرده را قبول نمیکند در این لحظه قاضی از سرباز همراه اکبر نعیمی میخواهد

حضور در جلسه را ترک کند و در بیرون منتظر بماند در ادامه عکسی از یک تجمع که توسط ضابطان در پرونده گذاشته شده و نعیمی زیر این تصویر نوشته اصلا اطلاعی از این تصویر ندارم نشان داده شده و پرسیده میشود آیا شما در این تجمع حضور داشتید؟ تجمعی که در آن پلاکاردی است که در آن نوشته است که ما در آذربایجان خون به پا خواهیم کرد.

نعیمی که از نزدیک آن عکس ها را میبیند اطلاع و حضور ذهنی از این تجمع ندارم جدا از این اصلا من کجا ی این تصویر هستم و این عکس که ربطی به من دارد.؟

.تصویر شخصی منتصب به نعیمی میشود که نعیمی در جواب میگوید قد،هیکل،صورت ،مدل و جنس موها کجا شباهت به من دارد؟

میخواهید پدرم مادرم آشنایانم و هر کسی که من را میشناسید بیاورید تا ببینم چگونه این عکس منتصب به من میشود که حالا سوالات آن جواب دهم یا نه.

نعیمی همچنان درخواست کارشناس ظاهر و چهره شناسی میکنند.

قاضی میگوید نمیشود که در جهت بررسی پرونده شما همه را اینجا جمع کنیم.

نعیمی جواب میدهد آقای قاضی کشف حقیقت در جهت آزادی یک انسان بی گناه هر کس که لازم شد بایستی دعوت شود.

این گزارشات کذب و این نا کارشناسیهاست که مملکت را به این حال روز کشانده است.امثال من بی گناه چرا با اتهامات واهی بی اساس زندانی شوند من اینجا در احضار در این رسیدگی مجدد نیامده ام بگوییم تخفیف در محکومیتم بدهید آمده ام نسبت به ظلمی که به من شده دادخواهی شود.

آمده ام بگویم من در این پرونده بی گناهم آدم بی گناه برائت میخواهد نه تخفیف.

قاضی بابایی میگوید پرونده تو است این پرونده فعالیت های شما بوده است.

نعیمی در جواب میگوید: کلی گویی شده است، تک تک اوراق پرونده را بیاورید  بینیم کجای این پرونده و در توضیحات من نسبت به سوالات طرح شده وقوع جرمی متوجه من شده است، انتظار میرود همان طور که شعبه ۹ دیوان عالی کشور صراحتا و با دلایل محکم تجویز اعاده دادرسی را وارد داشته شما نیز به عنوان شعبه هم عرض تعیین شده در اجرای عدالت قدم بردارید .

در ادامه آقای سید محمد رضا فقیهی به نماینده‌گی از تیم وکلا با پیشنهاد قاضی پرونده شروع به ارائه دفاعیه از موکل اش نعیمی کرده که رئیس دادگاه با قطع حرف های ایشان تذکر می دهد اقای فقیهی شما ایراداتی که آقای نعیمی گرفتند را به نوعی دیگر عنوان میکنید، آقای فقیهی توضیح میدهد که جناب قاضی من هم شکل حقوقی این عدله ها را ارائه میدهم کما اینکه دیوان عدالت هم به همین ادله ها استناد کرده است.

قاضی بابایی با ذکر این که حکم دیوان ارشادیست نه دستوری خطاب به آقای فقیهی میگوید شما نمیتوانید نسبت به متن تفسیر و حکم دیوان به من تذکر بدهید.

اکبر نعیمی ورود کرده میگوید آقای قاضی اگر حکم دیوان را ارشادی هم  طلقی کنید محاکم برگزار کننده جلسات بر این چنینی را ارشاد کرده و مورد توصیه قرار میدهد .

اختلاف نظر بالا میگیرد و وکیل فقیهی میگوید: استدعا میشود ادامه توضیحاتم را ثبت فرمایید قاضی جلسه را متوقف کرده و وکیل فقیهی مجددا در خواست ثبت اظهارات اش را میکند وقتی اظهارات اش ثبت نمیشود.

از قاضی میپرسد خوب آقای قاضی اگر قرار نیست اظهارات ما ثبت شود چرا ما به این جلسه دعوت شده ایم.؟

با اندکی کش و قوس قاضی عدله اظهارات را ثبت میکند و در پایان آقای فقیهی میگوید آقای قاضی یک انسان بی گناه در زندان منتظر اجرای عدالت و اثبات بی گناهی اش است امیدوارم دادگاه محترم به این امر مهم توجه ویژه داشته باشد در آخر جلسه مستشار آقای زنجانی از عدم حضور نماینده وزارت اطلاعات و نماینده دادستان از قاضی بابایی درخواست جلسه رسیدگی دیگری میکند که قاضی بابایی میگوید لازم نیست ختم این جلسه را اعلام، برای آن ها نیز جلسه ای دیگر تشکیل خواهیم داد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا