خاورمیانه

استقبال آنکارا از حذف مفاد محدود کننده فروش «اف-16» به ترکیه

مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه در ارتباط با حذف مفاد مربوط به ایجاد محدودیت برای ترکیه در زمینه خرید جنگده‌های اف-16 از آمریکا در قانون اختیارات دفاع ملی این کشور را اقدامی «مثبت» ارزیابی کرد.

وی در نشست خبری مشترک با نیکو پپسکو، همتای رومانیایی‌اش افزود: دیدارهای دو جانبه اخیر با آمریکا در این زمینه سازنده بود. دولت آمریکا از هدف خرید اف16 توسط ترکیه حمایت می‌کند. این به نفع ناتو نیز خواهد بود.

چاووش‌اوغلو با اشاره به دیدار رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه و جو بایدن همتای آمریکایی وی ماه گذشته در حاشیه اجلاس گروه 20 در اندونزی گفت: کنگره آمریکا در این‌جا نقش مهمی دارد. بنا براین نقش آن‌ها نیز باید مثبت باشد. حذف این ماده‌ها از لایحه مذکور اقدامی مطلوب بوده و ما از روند آن اطلاع داشتیم.

وی با اشاره به تداوم هماهنگی و همکاری‌ها با روسیه پیرامون موضوعات مختلف گفت: سرگئی ورشینین معاون وزیر امور خارجه روسیه آخر هفته برای دیدار با سدات اونال معاون وزیر امور خارجه ترکیه به آنکارا سفر خواهد کرد.

چاووش‌اوغلو با اشاره به این که اجلاس آستانه از محورهای اصلی این دیدار خواهد بود، گفت: در زمینه برگزاری نهمین نشست کمیته قانون اساسی سوریه تصمیماتی لحاظ نشده است. روسیه به دلیل مشکلات اخذ روادید خواستار برگزاری آن در ژنو نیست. هم اکنون گزینه‌های دیگر را بررسی می‌کنیم.

آناتولی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا