ایرانسیاست

جنجال در مجلس ایران؛ شعار «آقای ظریفه بسه»

سخنرانی وزیر امور خارجه ایران در مجلس یکدست شورای اسلامی با جنجال نمایندگان همراه شد و آقای ظریف را مکررا «دروغگو» خطاب کردند.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران امروز یکشنبه ۱۵ تیر در نشست علنی مجلس ایران در رابطه با مسائل سیاست خارجی و دیپلماسی اقتصادی به نمایندگان گزارش می‌داد که چندین بار در جریان سخنرانی وی چندین تن از نمایندگان از صندلی خود برخاسته و با فریاد درخواست اخطار، مانع سخنرانی وزیر امور خارجه شدند.

خبرگزاری‌های ایران گزارش می‌دهند که در این جنجال نمایندگان شعار «دروغگو»، «مرگ بر دروغگو» و «آقای ظریفه بسه» را بر علیه وی سر دادند.

آقای ظریف نیز خطاب به نمایندگان اخطار داد که «من اگر دروغ گفتم رهبر شنیدند و اگر صادقانه حرف زدم رهبر نیز شنیدند، ایشان به من صادق گفتند اما شما به من دروغگو گفتید. ایشان به من شجاع گفتند اما شما به من ذلیل گفتید.»

ایسنا گزارش می‌دهد که وزیر امور خارجه ایران در مورد معاهده ۲۵ ساله با چین اظهار داشت: «ایران ضمن حفظ سیاست همه جانبه و نشستن در برابر ۶ قدرت جهانی و به قول آقای دونالد ترامپ کلاه گذاشتن بر سر آنها، در عین حال با اقتدار با چین روابط خود را گسترش داد و اکنون ما در راستای قرارداد ۲۵ ساله با چین هستیم و در این قرارداد هیچ موضوع مخفی وجود ندارد.»

قرارداد ۲۵ ساله ایران با چین زمانی جنجالی شد که  محمود احمدی‌نژاد در مورد یک سند همکاری گسترده ۲۵ ساله ایران با چین که در باره محتوای آن اطلاع‌رسانی نشده است، هشدار داد.

رییس‌جمهور اسبق ایران نسبت به بی‌اطلاع گذاشتن مردم از متن معاهدات هشدار داد و گفت «اکنون نیز شنیده‌ام که در حال مذاکره هستند و می خواهند یک قرارداد جدید ۲۵ ساله با یک کشور خارجی منعقد کنند و هیچکس هم خبر ندارد.»

وی با انتقاد از رویکرد مخفی نگهداشتن حقایق از مردم، گفت: «مگر شما مالک کشور هستید که بدون اطلاع ملت و از کیسه ملت به دیگران می بخشید.»

هیأت دولت جمهوری اسلامی در نخستین روز تیرماه پیش‌نویس «برنامه ۲۵ ساله همکاری‌های جامع ایران و چین» را تایید کرد و حسن روحانی محمدجواد ظریف، وزیر خارجه دولت خود را مأمور کرد که با انجام مذاکرات نهایی با طرف چینی، این برنامه را به امضای طرفین برساند.

در جلسه علنی امروز مجلس ایران محمدعلی نقدعلی، نماینده خمینی‌شهر، گفت مجلس باید «استیضاح رئیس‌جمهوری را کلید بزند.»

در حمایت از آقای نقدعلی، علی خضریان، نماینده تهران نیز گفت که تعداد امضاهای طرح سوال از رئيس‌جمهوری به ۲۰۰ نفر رسیده است.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا