اقتصادایرانسیاست

هشدار احمدی‌نژاد در باره یک قرارداد مخفی ۲۵ ساله با چین

محمود احمدی‌نژاد در مورد یک سند همکاری گسترده ۲۵ ساله ایران با چین که در باره محتوای آن اطلاع‌رسانی نشده است، هشدار داد.

به گزارش وب‌سایت «دولت‌بهار» که اخبار محمود احمدی‌نژاد و افراد نزدیک به وی را منتشر می‌کند، رییس‌جمهور اسبق ایران نسبت به بی‌اطلاع گذاشتن مردم از متن معاهدات هشدار داد و گفت «اکنون نیز شنیده‌ام که در حال مذاکره هستند و می خواهند یک قرارداد جدید ۲۵ ساله با یک کشور خارجی منعقد کنند و هیچکس هم خبر ندارد.»

وی با انتقاد از رویکرد مخفی نگهداشتن حقایق از مردم، گفت: «مگر شما مالک کشور هستید که بدون اطلاع ملت و از کیسه ملت به دیگران می بخشید.»

رییس‌جمهور اسبق ایران تأکید کرد که «انقلاب کردیم تا هیچ مسئله‌ای به‌ویژه مسائل مهم، از ملت پنهان نباشد و کسانی خود را مالک ملت ندانند.»

آن طور که به نظر میرسد اشاره آقای احمدی‌نژاد به «برنامه ۲۵ ساله همکاری‌های جامع ایران و چین» باشد که یکشنبه اول تیرماه پیش‌نویس آن در هیأت دولت تصویب شد.

درباره سند همکاری ۲۵ ساله بین ایران و چین هیچ اطلاعات رسمی منتشر نشده و حتی مشخص نیست که آیا این توافقنامه به صورت سند همکاری تنظیم می‌شود یا معاهده‌ای‌است بین دو کشور که باید به تصویب مجلس برسد.

به گفته آقای احمدی‌نژاد «هر قراردادی که مخفیانه و بدون درنظر گرفتن خواست و اراده ملت ایران با طرف‌های خارجی منعقد شود و برخلاف منافع کشور و ملت باشد، معتبر نیست و ملت ایران آن را به رسمیت نخواهد شناخت.»

شماری از کاربران شبکه‌های اجتماعی ولی ضمن ابراز نگرانی از مفاد قرارداد ۲۵ ساله با چین، به فسادهای دوره محمود احمدی‌نژاد اشاره کرده و او را فرد شایسته‌ای برای هشدار در این زمینه ندانسته‌اند.

وبسایت «تابناک» وابسته به محسن رضایی نیز با اشاره به اینکه این نخستین سند همکاری بلندمدت «با یک قدرت بزرگ در چهل سال گذشته» است، نوشت نهایی شدن این سند «می‌تواند به معنای چرخش کامل به سمت شرق تلقی شود. در واقع، ممکن است به معنای انتخاب نهایی باشد. ترجیح نهایی شرق به غرب»

به گفته آقای احمدی‌نژاد نمایندگان مجلس شورای اسلامی حتی از متن قرارداد برجام که «مورد تأیید قرار دادند»، «اظهار بی‌اطلاعی کرده‌» بودند.

نشریه پترولیوم اکونومیست چاپ بریتانیا در مطلبی که در سوم سپتامبر ۲۰۱۹ منتشر کرد، مدعی شد که در سفر محمد جواد ظریف به چین، قراردادی بین دو طرف امضا شده که مفاد آن از عموم پنهان نگه داشته شده است.

هنوز هیچ مقام دولت حسن روحانی درباره این گزارش‌ها و هشدارها واکنشی نشان نداده است.

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا