ایرانجهان

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران نیز از رومانی خواست تا قاضی منصوری را به ایران تحویل ندهد

پس از شکایت گزارشگران بدون مرز، فعالین حقوق بشری و روزنامه‌نگاران مستقل از قاضی منصوری، فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران نیز از رومانی خواستار پیگرد قضایی شد.

فدراسیون‌ بین‌المللی روزنامه‌نگاران، روز دوشنبه ۲۶ خرداد با صدور بیانیه‌ای در وب‌سایت رسمی خود از دولت و دادستانی رومانی خواست با توقف روند استرداد قاضی غلامرضا منصوری به ایران، او را تحت پیگرد قضایی قرار دهند.

آنتونی بلانگر، دبیرکل این سازمان صنفی حامی حقوق روزنامه‌نگاران با اشاره به این‌‌که شمار زیادی از روزنامه‌نگاران، قاضی منصوری را به نقض حقوق‌ بشر و اقدام ‌علیه رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران متهم کرده‌اند، تأکید کرد «جنایت علیه روزنامه‌نگاران نباید بدون مجازات بماند، اکنون زمان عدالت است.»

آقای بلانگر در این بیانیه گفته «ما به اتفاق چند انجمن و گروه روزنامه‌نگاری، از دولت و دادستانی رومانی می‌خواهیم كه قاضی منصوری را به ایران استرداد نكرده و به درخواست روزنامه‌نگاران قربانی پاسخ دهند.»

این در حالیست که کریستف دولوار، دبیرکل سازمان گزارشگران بدون مرز نیز یک روز پیش از درخواست فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران، از اعلام شکایت علیه غلامرضا منصوری به دادستانی رومانی خبر داده بود.

پس از مطرح شدن نام قاضی غلامرضا منصوری در پرونده فساد در حوزه ریاست قوه قضاییه و انتشار خبر متواری شدن او، سازمان گزارشگران بدون‌مرز  اعلام کرد که از این قاضی جمهوری اسلامی که دستور بازداشت گروهی و شکجه روزنامه‌نگاران را صادر کرده بود به دادستانی فدرال آلمان شکایت کرده است.

 غلامرضا منصوری مدتی بازپرس یکی از شعبه‌های دادسرای فرهنگ و رسانه بود.

به گفته رسول قهرمانی، نماینده دادستان پرونده فساد در حوزه ریاست قوه قضاییه، منصوری  رشوه ۵۰۰ هزار یورویی را از حسن نجفی، متهم ردیف دوم که او نیز از کشور گریخته، زمانی دریافت کرده که قاضی اجرایی لواسان بود.

نماینده دادستان همچنین گفت «نجفی در مورد ساخت و ساز‌های غیرمجاز در اطراف لواسانات و همچنین با همراهی برخی از مدیران توانسته است زمین‌های ارزشمندی را وارد حوزه شهری کند که در نتیجه الحاق آن ساختمان‌ها و ویلا‌های چشم‌نواز با پول‌های نامشروع احداث می‌شود.»

پس از مطرح شدن نام قاضی غلامرضا منصوری در پرونده فساد در حوزه ریاست قوه قضاییه و انتشار خبر متواری شدن او، تعداد زیادی از روزنامه‌نگاران داخلی در شبکه‌های اجتماعی نوشتند که این قاضی که مدتی بازپرس یکی از شعبه‌های دادسرای فرهنگ و رسانه و سرپرست این دادسرا بود دستور بازداشت چند تن از آنها و توقیف شماری از روزنامه‌ها را در کارنامه خود دارد.

پس از انتشار خبرهایی مبنی بر دستگیری قاضی غلامرضا منصوری در فضای مجازی، سخنگوی قوه قضاییه امروز شنبه، ۲۴ خرداد تأیید کرده است که او در رومانی دستگیر و تحویل «پلیس اینترپل» شده است.

مقام‌های قضایی ایران از دولت رومانی خواستار استرداد او شده‌اند ولی دادگاهی در شهر بخارست، پایتخت این کشور با به تعویق انداختن تصمیم‌گیری درباره استرداد قاضی غلامرضا منصوری از ایران خواسته است که تا تاریخ ۲۰تیرماه مدارک خود را ارائه کند.

 

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا