اجتماعیایرانسیاست

غلامرضا منصوری؛ قاضی گروگان‌گیر نیم میلیون یورویی و صادر کننده احکام بازداشت روزنامه‌نگاران

قاضی منصوری که ده‌ها روزنامه‌نگار را حبس کرده و به اتهام دریافت رشوه اکنون فراری است همچنین خانواده سعید کریمیان، مدیر ترور شده تلویزیون جم را گروگان گرفته بوده.

روز یکشنبه ۱۸ خرداد در جریان محاکمه اکبر طبری، معاون اجرایی سابق حوزه ریاست قوه قضائیه و ۲۰ متهم دیگر، نام یکی از قضات نیز به عنوان متهم ردیف نهم این پرونده که  به دریافت ۵۰۰ هزار یورو رشوه متهم شده است، مطرح شد.

نام این قاضی غلامرضا منصوری است که مدتی بازپرس یکی از شعبه‌های دادسرای فرهنگ و رسانه بود.

به گفته رسول قهرمانی، نماینده دادستان این پرونده، منصوری این رشوه را از حسن نجفی، متهم ردیف دوم که او نیز از کشور گریخته، زمانی دریافت کرده که قاضی اجرایی لواسان بود.

نماینده دادستان همچنین گفت «نجفی در مورد ساخت و ساز‌های غیرمجاز در اطراف لواسانات و همچنین با همراهی برخی از مدیران توانسته است زمین‌های ارزشمندی را وارد حوزه شهری کند که در نتیجه الحاق آن ساختمان‌ها و ویلا‌های چشم‌نواز با پول‌های نامشروع احداث می‌شود.»

پس از اعلام نام این قاضی در پرونده فساد که دیروز اولین جلسه آن برگزار شد، تلویزیون «جم» با انتشار پستی در شبکه‌های اجتماعی از رفار «غیرقانونی» قاضی منصوری در رابطه با این شبکه تلویزیونی خبر داد.

تلویزیون جم نوشت: «او کسی بود که برای فشار به رسانه‌ای مانند جم، در سال ۱۳۹۱ همه خانواده سعید کریمیان را گروگان گرفت و مدت‌ها در امنیتی‌ترین زندان‌های کشور و در بدترین شرایط ممکن زندانی کرد.»

تلویزیون جم، مدعی شده که این قاضی به منظور وادار کردن سعیدکریمیان به بستن این شبکه تلویزیونی دستور بازداشت خواهر و برادر آقای کریمیان را داده و «حتی بعد از تعطیلی موقت و ۱۰ روزه جم هم حاضر به آزاد کردن آنان نشد.»

تلویزیون جِم همچنین نوشت، غلامرضا منصوری علاوه بر اینکه خانواده سعید کریمیان را تحت فشار قرار داده، به خانواده کارکنان این تلویزیون نیز فشار وارد ‌کرده و تداوم این فشارها «در نهایت به ترور سعید کریمیان در سال ۹۶ منتهی شد.»

سعید کریمیان، مدیر تلویزیون جم، گس از ۵ سال در تاریخ ۹ اردیبهشت ۱۳۹۶در استانبول ترکیه، هدف ۲۷ گلوله قرار گرفت و کشته شد.

سایت خبری «فرارو» نیز نوشت، منصوری زمانی سرپرست دادسرای فرهنگ و رسانه بود و «سابقه صدور احکام سنگین برای برخی فعالان رسانه‌ای و سیاسی در اواخر دهه هشتاد و اوایل دهه نود را در کارنامه خود دارد.»

حسین مهرزاد، روزنامه‌نگار در توئیتر خود با انتشار تصویر شماری از روزنامه‌نگارانی که منصوری علیه آنها حکم صادر کرده، نوشت این احکام بهمن ۹۱ صادر شده که «شاید سخت‌ترین روزهای دهه ۹۰ برای صنف ما بود.»

اکبر منتجبی، معاون سردبیر روزنامه سازندگی هم در پیامی توئیتری نوشت قاضی منصوری «سال ۹۱ حکم بازداشت ۲۰ روزنامه‌نگار را یک‌شبه صادر کرد. همسرم بیماری ام‌اس داشت و دارد. آن بازداشت کذایی باعث شد بیماری‌اش عود کند»

ریحانه طباطبایی، یکی دیگر از روزنامه‌نگاران نوشت، «سال ۹۱ نزدیک به ۲۰ روزنامه نگار طی یک هفته بازداشت شدیم و  بازپرس پرونده ایشون [منصوری] بود».

صبا آذرپیک، دیگر روزنامه‌نگار ایران هم گفت با حکم این قاضی، سال ۹۱ مدت ۳۷ روز را در انفرادی گذراند و پنج سال بعد نیز همین قاضی او را ۸۵ روز دیگر به انفرادی فرستاد.

یکی دیگر از متهمانی که در این پرونده بیشتر جلب توجه کرده «بیژن قاسم‌زاده» است.

او متهم ردیف یازدهم پرونده فساد و اکنون به قید وثیقه آزاد است.

قاسم‌زاده که زمانی کشتی‌گیر نیز بوده مدتی رئیس دادسرای ورزش کارکنان دولت شد و در مدت تصدی این پست از جمله سوشا مکانی، دروازه‌بان سابق تیم فوتبال پرسپولیس را به اتهام انتشار عکس‌های خصوصی روانه زندان کرد.

بیژن قاسم‌زاده، بازپرسی بود که دستور فیلترینگ تلگرام را صادر کرد.

پوریا عالمی، طنزنویس و روزنامه‌نگار در یک پیام توئیتری نوشت «به مادرم گفته بودید “برای رضای خدا حکم می‌دهید” حتماً خدا از شما راضی است؛ چون در خبر خواندم خداوند به‌عنوان پاداش ۵۰۰ هزار یورو و یک بلیت یک‌طرفه به فرنگ به شما رسانده است.»

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا