آذربایجانایران

خوی و اقدامات پس از زلزله: خوی این قلعه مستحکم آزربایجان به هر نحوی باید سرپا بایستد

همگان می‌دانیم که اقدامات در برابر زلزله سه مرحله دارد قبل از زلزله، حین زلزله، بعد از زلزله یا مدیریت بحران در خوی دو مرحله اولیه اقدامات تمام شده و در فاز سوم هستیم... یعنی باید اقداماتمان در بعد از زلزله را انجام دهیم. اقداماتی چون اسکان، تغذیه، براورد خسارت و مقاوم‌سازی خانه‌های کمتر آسیب دیده و بازسازی خانه‌های تخریبی آنهم با نظر مهندسین خبره دلسوز. دوستان مدیریت بحران یک رشته است و مدیریت بحران یک مقام تشریفاتی نیست.

الان موقع گسل پیدا کردن نیست آنهم گسل‌هایی که قبلا پیدا شده‌اند… تمام متخصصین زلزله از سالها قبل فعالیت گسل‌های نه تنها خوی بلکه اکثر نقاط آزربایجان را بررسی کرده‌اند و می‌کنند.

الان موقع گذاشتن دستگاه زلزله نگاری نیست. مثل اینکه فردی از تب می‌سوزد و دکتر دنبال تب سنج است که بداند شخص تبدار تب دارد یا نه؟

الان وقت برنامه‌ریزی برای مقاوم سازی سازه‌ها و بازسازی خانه‌های تخریب شده با اصول مهندسی می‌باشد. وقت فشار به مقامات محلی که از تهران برای مردم زلزله زده خوی بودجه‌های کم بهره طویل المدت بگیرند است.

در ثانی در بحث تخریب ساختمان‌های شخصی و دولتی، مدعی‌العموم در راستای حفظ منافع جمعی، اداره یا اداراتی که وظیفه ذاتی‌شان نظارت بر ساخت و ساز بوده به عنوان ترک فعل بازخواست نماید. ساختمان‌هایی که روی کاغذ هم مهندس ناظر دارد و پیمانکار…

استحکام مدارس، مراکز جمعی، بیمارستان‌ها، شریان‌های حیاتی، آپارتمان‌ها به فوریت بررسی گردیده و مطالعات ریزپهنه بندی لرزه‌ای شهر خوی تکمیل گردد.

زلزله تا حد هفت درجه سرنوشت اکثر شهرهای آزربایجان است و تنها راه مقابله با تخریب و تلفات فقط و فقط توسل به علم و مهندسی سازی ساختمان‌هایمان می‌باشد.

خوی این قلعه مستحکم آزربایجان به هر نحوی باید سرپا بایستد.

دکتر توحید ملک زاده
دکترای مهندسی ژئوفیزیک، عضو هیئت علمی دانشگاه
۲۴ بهمن ۱۴۰

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا