اقتصادجهانسیاست

وزیر خارجه ترکیه: نام شورای خانواده خود را به “سازمان کشورهای تورک” تغییر می‌دهیم 

وزیر خارجه ترکیه، پنجشنبه ۲۰ آبان، در نشست سران تورک در استانبول گفت، نام شورای خانواده خود را به "سازمان کشورهای تورک" تغییر می‌دهیم.

وزیر خارجه ترکیه، پنجشنبه ۲۰ آبان، در نشست شورای وزیران خارجه در اجلاس سران تورک در استانبول گفت، نام شورای خانواده خود را به “سازمان کشورهای تورک” تغییر می‌دهیم.

مولود چاووش اوغلو با بیان اینکه تصمیمات تاریخی در هشتمین اجلاس سران کشورهای شورای همکاری کشورهای تورک زبان (شورای تورک) اتخاذ خواهد شد، گفت: “نام مجلس خانواده خود را به »سازمان کشورهای تورک» تغییر می دهیم.”

وزیر خارجه ترکیه با بیان اینکه سازمان مشترک جهان تورک اکنون به یک برند جهانی تبدیل شده است، گفت: “این موفقیت متعلق به همه ماست. اکنون در آستانه یک تحول مهم برای انطباق با جهان در حال تغییر هستیم. ما شاخه های مختلف یک جهان هستیم. درخت بزرگی که از همین ریشه تغذیه می شود. ما با تحکیم اتحاد خود بدون فراموش کردن ریشه های خود، قدرت بین المللی خود را افزایش خواهیم داد.”

چاووش اوغلو با اشاره به اینکه آسیا که وطن اجدادی تورکان است، تاکید کرد که این قاره  به مرکز ثقل سیاست جهانی تبدیل شده و اهمیت و مسئولیت شورای تورک افزایش یافته است.

چاووش اوغلو با بیان اینکه در اجلاسی که فردا برگزار می شود تصمیمات تاریخی اتخاذ می شود، ادامه داد: “اول اینکه ما امسال عکس خانوادگی خود را با حضور ترکمنستان برادر به عنوان ناظر تکمیل می کنیم. من به شما در حضور برادر عزیزم راشد مَرَدوف به ترکمنستان خوش آمد می گویم. دوم اینکه نام مجلس خانوادگی خود را به «سازمان کشورهای تورک» تغییر می دهیم. وقت آن خیلی پیش‌تر از این فرا رسیده بود. ثالثاً، ما آیین نامه تجدیدنظر شده «شورای ریش سفیدان» را می پذیریم. در فرهنگ مشترک ما، سخنان اجدادی همیشه ما را راهنمایی کرده است. ریش‌سفیدانمان با تجربیاتشان راه ما را روشن خواهند کرد.”

چاووش اوغلو با بیان اینکه وضعیت ناظر و مشارکت به وضوح مشخص خواهد شد، گفت: “ما با حفظ هویت اصلی خود می توانیم قدرت جذب سازمان خود را افزایش دهیم. پنجم اینکه فردا چشم انداز جهان تورک ۲۰۴۰ را نیز خواهیم پذیرفت.”

چاووش اوغلو با بیان اینکه چشم انداز جهان تورک ۲۰۴۰ چشم انداز آینده این سازمان را آشکار می کند، گفت: “همانطور که ریشه های ما مشترک است، چشم انداز ما نیز برای آینده نیز باید مشترک باشد.”

نشست سران شورای ترک در استانبول، آناتولی

چاووش اوغلو از کسانی که در تهیه این سند مهم مشارکت داشتند و بغداد آمره‌یف دبیرکل شورای تورک تشکر کرد و گفت: “ما در دوره ریاست دوره‌ای خود سند اجرایی را برای تحقق اهداف سند چشم انداز می پذیریم. پیشنهاد می کنم این سند که یک نقشه راه ۵ ساله است در سه ماهه اول سال ۲۰۲۲ به تصویب شورا برسد.”

چاووش اوغلو با تاکید بر اینکه شورای وزیران خارجه شورای تورک باید رایزنی ها را در مورد مسائل منطقه ای و جهانی افزایش دهد، گفت: “ما باید فعال باشیم و تصمیمات سریع بگیریم تا ما بتوانیم رویدادها را هدایت کنند نه رویدادها ما را هدایت کنند. نشست ما در مورد افغانستان در ۲۷ سپتامبر گامی ارزشمند در این زمینه بود.”

چاووش اوغلو با بیان اینکه اجلاس آنلاین که در آوریل ۲۰۲۰ برگزار شد و اهدای واکسن به برخی از کشورهای نیازمند آفریقا در فرآیند نوع جدید ویروس کرونا مهم است، گفت: “امروز مجارستان واکسن‌هایی را که از طریق شورای تورک به آفریقا اهدا کرده بود تحویل دبیرکل داد.”

چاووش اوغلو همچنین خاطرنشان کرد که پیشنهاد تشکیل کارگروهی در خصوص مسائل بودجه و مالی مانند سایر سازمان های مشابه، در دبیرخانه شورای تورک ارایه شده است.

وزیر خارجه ترکیه با یادآوری اینکه ۸ نوامبر سالروز جنگ میهنی آذربایجان است، گفت: “با الهام از سخن چنگیز آیتماتوف، نویسنده بزرگ جهان تورک، و با اجازه شما می گویم که این تاریخ «روزی که بیش از صد سال به طول انجامید» است. پیروزی آذربایجان همچنین راه را برای صلح، ثبات و رفاه دائمی در منطقه ما باز کرد. من یک بار دیگر روز پیروزی آذربایجان برادر را تبریک می گویم.”

چاووش اوغلو با بیان اینکه برای اتحاد جهان تورک باید روابط اقتصادی بیش از پیش توسعه یابد، گفت: “برای ایجاد ارتباط بین اقتصادهایمان، باید همکاری های خود را در زمینه حمل و نقل و لجستیک تقویت کنیم. ریش سفید ما، آقای بینالی یلدیریم، برادر محترم ما، وظایف مهمی مانند رئیس مجلس، نخست وزیری و وزیر راه و ترابری را بر عهده گرفته است. کریدور بین المللی حمل و نقل شرق به غرب با گذرگاه خزر با کریدور زنگه‌زور تقویت می شود و به رفاه کل جهان تورک کمک می کند.”

چاووش اوغلو با بیان اینکه برای بهره مندی حداکثری از این مشارکت باید تجارت بین جهان تورک را آزادتر کرد، گفت: “برای این منظور باید اقدامات غیرتعرفه ای را لغو کنیم و اسناد دوجانبه و ترانزیتی را از مشکل بودن خارج کنیم.”

چاووش اوغلو با بیان اینکه آنها نیز از تجربیات بینالی ییلدریم در این زمینه بهره مند خواهند شد، تاکید کرد: “توافقنامه حمل و نقل ترکیبی بین المللی که مذاکرات آن در مرحله نهایی است، باید هر چه سریعتر امضا شود.”

چاووش اوغلو با بیان اینکه موضوع این اجلاس «فناوری های سبز و شهرهای هوشمند در عصر دیجیتال» تعیین شده است، گفت: “باید هرچه سریعتر «دیپلماسی توسعه سبز» را زیر چتر سازمان خود آغاز کنیم.”

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا