جهانسیاست

پوتین: عملیات نظامی در اوکراین طبق برنامه پیش می‌رود

با ادامه تهاجم نظامی همه‌جانبه روسیه به اوکراین، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه تاکید کرد که عملیات نظامی جاری در اوکراین، «طبق برنامه» پیش می‌رود و مسکو برای نجات روس‌ها و اوکراینی‌ها که «یک ملت» هستند، با «نئونازی‌ها» می‌جنگد.

در جریان نشست شورای امنیت ملی روسیه در هشتمین روز حمله مسکو به اوکراین، پوتین پنج‌شنبه 3 مارس، در سخنانی که از تلویزیون روسیه پخش شد، گفت: «عملیات ویژه نظامی، کاملاً با زمان‌بندی تنظیم شده مطابق نقشه، پیش می‌رود.»

پوتین: روس‌ها و اوکراینی‌ها یک ملت هستند

پوتین همچنین با ستایش از «شجاعت» سربازان روس که آن‌ها را «قهرمانان واقعی» خواند، تاکید کرد که آنان «با عزمی راسخ و با درک کامل از عدالت آرمان خود، می‌جنگند.»

رئیس جمهوری روسیه افزود: «من از این باور که روس‌ها و اوکراینی‌ها یک ملت هستند، دست نخواهم کشید.»

پوتین همچنین از پرداخت پاداش مالی به سربازان روسی که در اوکراین کشته یا زخمی شده و سربازانی که هنوز در اوکراین هستند، خبر داد.

پوتین به مکرون: عملیات ادامه خواهد داشت

از سویی پوتین، پنج‌شنبه به امانوئل ماکرون، همتای فرانسوی خود، گفت که اهداف عملیات روسیه در اوکراین «با خلع سلاح و بی‌طرف ساختن آن در هر صورت محقق خواهد شد.»

بنا به اعلام کاخ کرملین، پوتین گفت که هرگونه تلاش کییف برای به تعویق انداختن مذاکرات، مسکو را وادار می‌کند تا موارد بیشتری را به فهرست خواسته‌های خود بیفزاید.

از سوی دیگر بنا به اعلام کاخ الیزه، در تماس تلفنی پنج‌شنبه مکرون و پوتین که یک ساعت و نیم طول کشید، پوتین با تاکید بر این که «حمله ما بر اساس نقشه تدوین شده و به‌دلیل امتناع اوکراینی‌ها از اجرای توافقات مینسک، در حال گسترش است»، خاطرنشان کرد: «غربی‌ها در همه این موارد، مسئولیت بزرگی دارند و عملیات نظامی ما ادامه خواهد داشت.»

او همچنین افزود: «اگر اوکراینی‌ها آنچه را که ما از طریق دیپلماتیک و سیاسی مطالبه می‌کنیم، نپذیرند، آنگاه این مطالبات به شکلی نظامی محقق خواهد شد.»

مکرون نیز متقابلا به پوتین تاکید کرد که «روسیه برای مدت طولانی منزوی، ضعیف و تحت تحریم خواهد بود.»

زلنسکی به پوتین: من گاز نمی‌گیرم!

در همین حال، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، پنج‌شنبه همتای روس خود را به چالش کشید تا با هم نشسته و گفت‌وگو کنند. او در عین حال از غرب خواست کمک‌های نظامی قوی‌تری به اوکراین ارسال کنند.

زلنسکی در اشاره‌ای کنایه‌آمیز به میز بلندی که پوتین در دیدارهای اخیر خود با رهبران خارجی و مقامات روسیه استفاده کرد، گفت: «بیا با من سر میز مذاکره، اما نه با فاصله 30 متر دورتر. من گاز نمی‌گیرم. از چه می‌ترسی؟»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا