ایران

آژانس: ذخایر اورانیوم ۶۰درصدی ایران دو برابر شده است

در آخرین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آمده که طی سه ماهه گذشته ذخیره اورانیوم ایران با غلظت ۶۰درصد دو برابر شده و به بیش از ۳۳ کیلوگرم رسیده است. برای ساخت یک بمب اتمی به ۲۵ کیلوگرم اورانیوم با غلظت ۹۰درصد نیاز است.

ایران در سه‌ماهه گذشته ذخیره اورانیوم خود با غلظت بالا را افزایش داده است. در حالی که مذاکرات برای احیای برجام ادامه دارد، جمهوری اسلامی ایران به ۱۵،۵ کیلوگرم از این مواد شیمیایی دست یافته که قادر است به سرعت به ماده دارای قابلیت تولید سلاح هسته‌ای بدل شود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارش اخیر خود در باره برنامه هسته‌ای ایران را روز پنجشنبه ۳ مارس (۱۲ اسفند) منتشر کرد. در این گزارش ضمن اعلام این خبر افزوده شده که ایران حجم اورانیوم با غلظت ۶۰درصدی خود را در طول سه‌ماهه گذشته دو برابر کرده و ۳۳،۲ کیلوگرم رسانده است.

برای ساخت یک بمب اتمی به ۲۵ کیلوگرم اورانیوم با غلظت ۹۰درصد نیاز است.

آژانس در گزارش خود می‌افزاید به دلیل محدودیت‌هایی که مقامات ایران برای بازرسی و نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران ایجاد کرده‌اند، قادر نیست میزان دقیق حجم ذخایر اورانیوم این کشور را مشخص کند.

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار است شنبه هفته آینده به ایران سفر کند.

به نوشته نور نیوز: «اگرچه هنوز در خصوص جزییات سفر گروسی به تهران خبری منتشر نشده لیکن انتظار می‌رود این سفر با ابتکار مدیرکل آژانس برای دستیابی به نقشه راه مشترک برای حل و فصل موضوعات پادمانی مطرح میان ایران و آژانس مرتبط باشد.»

خبرگزاری رویترز نیز در گزارشی در این رابطه به نقل از چند مقام ایرانی نوشته است: «علیرغم پیشرفت در مذاکرات، یک نکته کلیدی این است که تهران می‌خواهد موضوع آثار اورانیوم یافت شده در چندین سایت قدیمی اما اعلام نشده در ایران حذف و برای همیشه بسته شود.»

اسفند سال گذشته رسانه‌های خارجی از جمله خبرگزاری رویترز و روزنامه وال استریت ژورنال به نقل از منابع دیپلماتیک اعلام کردند که بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بازدیدهای خود از دو سایت هسته‌ای اعلام نشده جمهوری اسلامی آثاری از مواد رادیواکتیو کشف کرده‌اند.

گفته شد، این دو سایت یکی بین شهرضا و آباده و دیگری نزدیک تهران واقع شده‌اند و گمان می‌رود جمهوری اسلامی حدود دو دهه پیش در آنها فعالیت‌های اعلام‌نشده هسته‌ای داشته است.

سرپرست نمایندگی جمهوری اسلامی روز پنجشنبه ۱۲ اسفند (۳ مارس) در وین اعلام کرد، بر اساس توافق به عمل آمده رافائل گروسی و هیات همراه شنبه هفته آینده به تهران سفر خواهند کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا