ایرانجهان

کاخ سفید: آمریکا در واکنش به تهدید جمهوری اسلامی، نیروهایش را در خلیج تقویت می‌کند

شورای امنیت ملی کاخ سفید اعلام کرد که ایالات‌متحده در واکنش به اقدام‌های جمهوری اسلامی در توقیف و تهدید کشتی‌های تجاری در منطقه، نیروهای خود را در خلیج تقویت می‌کند.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا، جمعه در جمع خبرنگاران گفت وزارت دفاع ایالات‌متحده برای تقویت مواضع نظامی خود در خلیج در حال انجام اقدام‌هایی است که ستاد فرماندهی مرکزی ارتش در روزهای آینده جزییات آنها را اعلام خواهد کرد.

او افزود: «آمریکا به قدرت‌های خارجی و منطقه‌ای اجازه نخواهد داد آزادی دریانوردی در مسیرهای آبی خاورمیانه، از جمله در تنگه هرمز را به خطر بیاندازد.»

جان کربی تاکید کرد هیچ توجیهی برای ایجاد مزاحمت ایران برای کشتی‌های تجاری وجود ندارد.

نیروی دریایی آمریکا نیز در بیانیه‌ای هشدار داد درپی اقدام‌های ایران در توقیف کشتی‌های تجاری در تنگه هرمز، ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا در خلیج در حال همکاری با شرکای منطقه‌ای است تا گشت‌زنی کشتی‌ها و هواپیماهای خود را در اطراف تنگه هرمز افزایش دهند.

نیروی دریایی آمریکا همچنین از افزایش همکاری ناوگان پنجم خود در خلیج با سازمان بین‌المللی امنیت دریایی و گروه اروپایی مراقبت از کشتیرانی در تنگه هرمز برای تقویت امنیت این مسیر خبر داد.

برد کوپر، فرمانده ستاد مرکزی نیروی دریایی آمریکا، گفت: «ایران باید به توقیف غیرقانونی و غیرمسئولانه کشتی‌های تجاری و ایجاد مزاحمت برای آنها پایان دهد. ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا و شرکای این کشور به حفاظت از حق کشتیرانی در تنگه هرمز به عنوان یک مسیر آبی حساس متعهد هستند.»

جمهوری اسلامی در ماه گذشته توقیف کشتی‌های تجاری در تنگه هرمز و دریای عمان افزایش داده است. علی صالحی، دادستان تهران، روز چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت اعلام کرد که نفت‌کش «نیووی» با پرچم پاناما از سوی سپاه پاسداران در تنگه هرمز توقیف شده است.

یک هفته پیش از آن نیز نیروی دریایی آمریکا اعلام کرد ارتش جمهوری اسلامی یک نفت‌کش با پرچم جزایر مارشال را در دریای عمان توقیف کرده‌ است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا