ایران

عفو بین‌الملل از جمهوری اسلامی خواست فورا حکم اعدام شش شهروند عرب الاحواز را لغو کند

عفو بین‌الملل از علی خامنه‌ای، رییس قوه قضاییه و سفارت جمهوری اسلامی در اتحادیه اروپا، خواست برای لغو فوری حکم اعدام شش شهروند عرب ایرانی اقدام کنند.

این سازمان با تاکید بر اینکه حکم‌های اعدام این شش نفر بر اساس اعتراف اجباری و شکنجه صادر شده، جزییاتی از این شکنجه‌ها ارائه کرد.

عفو بین‌الملل هشدار داد با توجه به اینکه دیوان عالی جمهوری اسلامی حکم اعدام این شهروندان را تایید کرده، آنها ممکن است هر لحظه اعدام شوند.

این سازمان افزود دادگاه گروهی این شش شهروند کاملا ناعادلانه بوده و آنها حتی در جلسه محاکمه هم به وکیل دسترسی نداشتند. علاوه بر این، مقام‌های دادگاه حتی کپی حکم این زندانیان را نیز به آنها نداده بودند.

این شهروندان که علی مجدم، معین خنفری، محمدرضا مقدم، سالم موسوی، عدنان غبیشاوی و حبیب دریس نام دارند، دوران حبس را در زندان شیبان اهواز گذراندند.

عفو بین‌الملل به نقل از منابع آگاه گزارش داد ماموران سپاه حبیب دریس را با کتک، بی‌خوابی دادن، شوک الکتریکی به نوک سینه‌ها و انگشتان و از پا آویزان کردن همزمان با نگهداشتن سرش در مخزن آب شکنجه کرده‌اند.

به گفته این منابع آگاه، ماموران سپاه همچنین با روش‌های دیگری همچون غرق مصنوعی و القای حس خفگی حبیب دریس را مورد شکنجه قرار داده‌اند و این زندانی آنقدر در زندان کتک خورده که تمام بدنش از شدت کبودی دچار پوست‌ریزی شده است.

عفو بین‌الملل به نقل از منابع آگاه گفت ماموران سپاه همچنین به معین خنفری شوک الکتریکی وارد می‌کردند و همزمان با بستن بدنش در موقعیتی دردناک، او را زیر شلاق و کتک می‌گرفتند.

طبق این نامه، ماموران سپاه سیم دستگاه شوک الکتریکی را به گوش‌های علی مجدم می‌بستند و او را مجبور می‌کردند با دست‌های خودش دکمه شوک را فشار دهد.

این نامه افزود: سپاه همچنین همسر و فرزندان علی مجدم را بازداشت کرد تا او مقابل دوربین به هرچه مقامات می‌گویند به اجبار اعتراف کند و حتی پیش از دادگاهش این اعترافات در تلویزیون پخش شد.

هفته گذشته، همزمان با اعدام حبیب اسیود (چعب)،رهبر پیشین جنبش النضال، خانواده یکی از این زندانیان گفت که علی مجدم، محمدرضا مقدم و معین خنفری از زندان شیبان اهواز به مکان نامعلومی منتقل شدند.

دادگاه انقلاب اهواز در بهمن گذشته این افراد را به اتهام «جابجایی ارز و حواله از طریق یک بانک خارجی، حملات مسلحانه و ارتباط داشتن با جریان سیاسی حرکه النضال» به اعدام محکوم کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا