آذربایجانجهانسیاست

کاشناس روس:”روسیه دیگر در مسئله قره باغ تعیین کننده نیست”

مدیر مرکز کارنگی مسکو در مصاحبه با بخش ارمنی رادیو آزادی گفت، جنگ در قره باغ در پاییز ۲۰۲۰ منجر به تضعیف جدی موقعیت کلی مسکو در قفقاز شد. 

دیمیتری ترنین، مدیر مرکز کارنگی مسکو در مصاحبه با بخش ارمنی رادیو آزادی گفت، جنگ در قره باغ در پاییز ۲۰۲۰ منجر به تضعیف جدی موقعیت کلی مسکو در قفقاز شد

به گفته این کارشناس روس، ترکیه حضورکمیخود را در منطقه بهکیفیتبدیل کرده است، در حالی که روسیه با استقرار نیروهای حافظ صلح در منطقه قره باغ توانست تا حدی به موقعیت خود به عنوان میانجی در منطقه درگیری در نوامبر سال گذشته، محدود کند

دیمیتری ترنین گفت: “مسکو هنوز یک عامل اصلی خارجی در رویدادهای حول قره باغ است، اما تعیین کننده نیست.”

به گفته وی، در پس زمینه رویدادهای اخیر، قفقاز جنوبی به عنوان منطقه نفوذ مسکودر حال پاک شدناست و به این دلیل به یک منطقه خاورمیانه‌ای تبدیل می شود. این کارشناس معتقد است که روسیه هیچ منافع حیاتی در قفقاز جنوبی ندارد.

وی افزود: “روسیه تعهدات خاصی نسبت به ارمنستان دارد. من این را وظیفه روسیه می دانم، این برای روسیه مایه افتخار است که به تعهدات خود عمل کند. به هر حال ، قره باغ تحت پوشش این تعهدات قرار نگرفت. روسیه همچنین علاقه مند به توسعه روابط با آذربایجان است. این یک کشور بزرگ، یک کشور همسایه است و البته روسیه برای توسعه این روابط تلاش خواهد کرد. از یک سو، گرجستان وجود دارد که جهت گیری غربی دارد. با این حال، مسکو می خواهد به طور فعال از این مجموعه روابط برای منافع خود استفاده کند.”

ترنین معتقد است که منافع اصلی روسیه در مراحل فعلی و آینده این است که در یک وضعیت درگیری مسلحانه با یک کشور منطقه ای بزرگ مانند ترکیه قرار نگیریم.

این کارشناس گفت: “همچنین مهم است که [روسیه] از درگیری با آذربایجان اجتناب کند، متحد خود ارمنستان را به دست سرنوشت نسپارد، اما در عین حال متوجه شود که توانایی هایش در مسئله قره باغ بسیار محدود شده است.”

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا