جهان

کوروتچنکو در مورد عواملی که باعث شد آذربایجان با تلفات کم پیروز شود

به گزارش بخش فارسی گروه خبری ای‌ان‌تی، ایگور کوروتچنکو، سردبیر مجله «ناسیونالنایا اوبورونا (دفاع ملی)»، این سخنان را در مصاحبه با روزنامه «وزگلیاد» گفت.

کوروتچنکو گفت، در آماری که باکو درباره تلفات در جنگ دوم قره باغ منتشر کرده، تردید نمی کند. وی گفت: «جنگ تمام شده است و آذربایجان دیگر نیازی به پنهان کردن این ارقام ندارد. اگر ماهیت جنگ، سلاح های مورد استفاده را در نظر بگیریم، تلفات بسیار کم بوده است. نه تنها من، بلکه سایر کارشناسان نظامی نیز از پیروزی طرف آذربایجانی با این تعداد تلفات متعجب شدند.»

به گفته وی، آذربایجان به دلیل چند عامل مهم جان سربازان و افسران خود را نجات داد. اول اینکه، باکو به طور فعال از مدرن ترین انواع تسلیحات، به ویژه هواپیماهای بدون سرنشین تهاجمی استفاده کرد. ارتش آذربایجان در سایه آنها ابتدا حملات توپخانه ای و هوایی سنگین و دقیق را به خط دفاعی ارامنه انجام داد و تنها پس از این حملات بود که واحدهای پیاده به میدان نبرد وارد شدند. دومین عامل استراتژیک انتخاب موفقیت آمیز جهت اصلی بود.

کوروتچنکو گفت: «ارامنه انتظار داشتند که ضربه اصلی از مرکز، در جهت شهر آغدام یا مستقیماً در امتداد کل خط تماس وارد شود. آذربایجان ضربه اصلی را در جنوب وارد کرد، در آنجا خط دفاعی را شکست و بدون توقف به سمت شمال حمله کرد، تا اینکه به شهر شوشا رسید. همانطور که مشخص است، پس از سقوط شوشا، طرفین توافق کردند که با وساطت روسیه جنگ را متوقف کنند.»

همچنین بخوانید: سردبیر مجله روسی «نِتنیلنایا بارونا»: ۲-۳ هفته دیگر ایروان چیزی برای جنگ نخواهد داشت

این کارشناس تاکید کرد، در قره باغ، یک ارتش منظم در حال جنگ با ارتش منظم دیگر بود. اینکه جنگجویان سوری که گفته می شود ابتدا حمله کرده و خودشان را جلوی گلوله انداخته‌اند، جعلیاتی از تبلیغات ارمنستان است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا