ایرانمحیط زیست

آتش‌سوزی در غرب و جنوب ایران؛ بالگردهای آب‌پاش باز هم اعزام نشد

به علت نبود تجهیزات اطفاء حریق آتش‌سوزی‌ها در جنگل‌ها و مراتع حفاظت‌شده زاگرس شدت یافت و همزمان فعالان محیط زیست و مقام‌های محلی نسبت به نابودی گسترده این مناطق هشدار داده‌اند.

جنگل‌ها و مراتع منطقۀ حفاظت شدۀ خائیز از توابع شهرستان بهبهان و کوه‌های دیل از توابع شهرستان گچساران در استان کهگیلویه و بویر احمد از روز پنجشنبه دچار آتش سوزی شده و بر اثر وزش باد شدید، امکانات محلی، توان مبارزه با آتش و خاموش کردن آن را نمی‌دهد.

حسین کلانتری، استاندار کهگیلویه و بویراحمد، ظهر جمعه به تلویزیون ایران گفت بالگردهای آب‌پاش در راه هستند و اگر پیش از غروب برسند آتش مهار خواهد شد.

با این حال بالگردها فقط چند نفر را به ارتفاعات منطقه منتقل کردند و تا غروب هیچ بالگرد آب‌پاشی به منطقه اعزام نشد.

از سوی دیگر معاون فرماندار کهگیلویه وضعیت منطقه حفاظت شده خائیز را «فوق العاده بحرانی» خوانده و از مدیریت بحران کشوری خواسته وارد عمل شود.

خبرگزاری ایسنا از قول او با اشاره به اینکه «بیش از ۲۰۰ هکتار از این منطقه در آتش سوخته است»، می‌نویسد: «با شرایط موجود امکان مهار تا ۴۸ ساعت دیگر وجود ندارد، دو ساعت دیگر باد شروع به وزیدن خواهد کرد و دیگر امکان مهار آن وجود نخواهد داشت.»

اسدالله هاشمی، مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد، بالگرد آب‌پاش، نیروی انسانی و مواد غذایی را ضروری‌ترین نیازها اعلام کرده و گفته است: «مردم به هر طریقی می‌توانند پای کار بیایند که هرچه زودتر این آتش‌سوزی مهار شود.»

به گفته مدیرکل منابع طبیعی بوشهر، بالگردی که سپاه پاسداران برای مهار آتش به منطقه فرستاده بود به علت نقص فنی امکان پرواز پیدا نکرد.

بگفتۀ مقامات محلی این آتش سوزی عصر روز پنجشنبه به دلیل اختلاف میان دو دامدار ساکن حاشیۀ کوه خائیز آغاز شده و به سبب شدت وزش باد بسرعت مراتع و جنگل ها را در بر گرفته است.

این در حالی‌ست که علی عباس‌نژاد، فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها مراتع و آبخیزداری، روز چهارشنبه ۷ خرداد، در مورد طولانی شدن اتفای حریق جنگل‌ها گفت «پیش از این وزارت دفاع بالگردهای اطفای حریق را برای ما تأمین می‌کرد ولی به دلیل آنکه دولت اعتباری برای این کار در اختیار این وزارتخانه قرار نداده است، دو سال است که با ما همکاری نمی‌کنند.»

او در ادامه افزود «جنگل‌های گچساران درحالی بیشترین آسیب از آتش‌سوزی‌های اخیر را دیده‌اند که برای اطفای آن به دلیل صعب‌العبور بودن منطقه نیاز به بالگرد بود اما متاسفانه بالگردها دو روز و نیم پس از آتش‌سوزی به منطقه رسیدند که این موضوع خسارت‌ها را تشدید کرد.»

به گفته آقای عباس‌نژاد «اگر تجهیزات هوایی زودتر به منطقه اعزام شده بود همان روز اول امکان اطفای حریق بود.»

منطقه حفاظت‌شده خائیز با مساحتی بیش از ۳۳ هزار هکتار از سال ۱۳۷۷ در زمره مناطق حفاظت‌شده رسمی ایران قرار گرفته است.

این منطقه گرمسیری به دلیل غارها و چشمه‌سارهای متعدد، پوشش گیاهی و جانوری متنوع و چشم‌اندازهای طبیعی محبوب طبیعت‌دوستان و گردشگران است.

انواع درختان از جمله بلوط و گیاهانی چون خارشتر، یونجه وحشی، گون، اسپند، شیرین بیان، آویشن و گل‌های مختلف در این منطقه رشد می‌کنند. پلنگ، کاراکال و پرندگانی مانند جغد شاخدار و جغد ماهیخوار هم در این منطقه زندگی می‌کنند و مطلوب‌ترین زیستگاه کل و بز در ایران است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا