خاورمیانهسیاست

عادی سازی با کشورهای عربی؛ اولین سفر رسمی نتانیاهو به امارات

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل پس از عادی سازی روابط با امارات متحده عربی، دو هفته قبل از انتخابات، روز پنجشنبه ۲۱ اسفند برای اولین بار به این کشور سفر می کند.

گام مهم دیگری در روند عادی سازی بین کشورهای عربی و اسرائیل در حال انجام است. در سپتامبر سال گذشته، صفحه جدیدی بین امارات و اسرائیل باز شد که با میانجیگری دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا وارد روند عادی سازی روابط شدند.

نخست وزیر اسرائیل به عنوان بخشی از عادی سازی، روز پنجشنبه برای اولین بار به طور رسمی از امارات دیدار می کند.

بر اساس گزارش ها در رسانه های اسرائیل، نتانیاهو در چارچوب سفر خود با محمد بن زاید، ولیعهد امارات متحده عربی در فرودگاه ابوظبی پایتخت، دیدار خواهد کرد. بلافاصله پس از این دیدار، نخست وزیر اسرائیل به اورشلیم بازگشته و ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان را برای برگزاری جلسه ای درباره مبارزه با اپیدمی کوید-۱۹ میزبانی می کند.

انتظار می رفت نتانیاهو در ماه فوریه از امارات و بحرین دیدار کند. با این حال، پس از افزایش تعداد موارد شیوع کووید-۱۹، این مذاکرات توسط دولت تل آویو لغو شد.

قابل ذکر است که جلسه مورد نظر چند روز قبل از انتخابات ۲۳ مارس، برگزار می‌شود. حرفه سیاسی نتانیاهو که از سال ۲۰۰۹ در کرسی نخست وزیری می‌نشیند، در جریان ادعاهای فساد اداری و روند قضایی آن به شدت آسیب دید. نتانیاهو موفق شد سمت خود را در چهار انتخابات عمومی که در 2 سال گذشته برگزار شد، حفظ کند.

اسرائیل و امارات توافق نامه ای برای عادی سازی روابط در مراسمی که در ۱۵ سپتامبر سال ۲۰۲۰ در کاخ سفید برگزار شد، امضا کردند.

روند عادی سازی روابط اسرائیل با کشورهای عربی طی ۴۲ سال با مصر و اردن محدود بود. به جز امارات، بحرین، سودان و سرانجام مراکش در سال ۲۰۲۰ در میان این کشورها قرار گرفتند.

پیمان صلح مصر و اسرائیل پس از جنگی که در ۶ اکتبر ۱۹۷۳ آغاز شد، امضا شد که مصریان آن را “۶ اکتبر” و اسرائیلی ها “یوم کیپور” نامیدند.

طرفین این معاهده را در ۲۶ مارس ۱۹۷۹، ۱۶ ماه پس از سفر انوَر سادات، رئیس جمهور وقت مصر به اسرائیل امضا کردند.

اساس این پیمان، توافق نامه كمپ دیوید بود كه در ۱۷ سپتامبر ۱۹۷۸ توسط رئیس جمهور مصر و مناهم بگین، نخست وزیر اسرائیل با حمایت جیمی كارتر، رئیس جمهور آمریکا امضا شد.

بنابراین، مصر اولین کشور عربی بود که اسرائیل را رسماً به رسمیت شناخت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا