ایرانسلامتی و زندگی

آخرین آمار مبتلایان و جان‌باخته‌گان کرونا؛ در هرمزگان نیاز به تخت بیمارستانی ۳ برابر شد

سخنگوی وزارت بهداشت ایران از ۲۰۱۱ بیمار جدید مبتلا به کرونا در کشور و افزایش شمار بیماران کووید-۱۹ به ۱۷۷ هزار و ۹۳۸ نفر تا ظهر امروز چهار‌شنبه ۲۱ خرداد خبر داد.

سیما سادات لاری، سخنگوی جدید وزارت بهداشت ایران همچنین، از جان باختن ۸۱ تن دیگر در ۲۴ ساعت گذشته خبر داد. به این ترتیب آمار کل جان باخته‌گان ویروس کرونا در ایران به ۸ هزار و ۵۰۶ نفر رسید.

به گفته خانم سادات لاری، از تعداد کل مبتلایان، ۲ هزار و ۶۳۹ نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت ایران تا کنون ۱۴۰ هزار و ۵۹۰ نفر هم بهبود یافته اند.

همچنین تا کنون ۱ میلیون و ۱۵۱ هزار و ۳۲ آزمایش تشخیص کووید ۱۹ در ایران انجام شده است. تا دیروز این میزان به ۱ میلیون ۱۲۸ هزار و ۶۰۱ مورد آزمایش می رسید.

این در حالیست که بر اساس گزارشات مقامات محلی وضعیت استان هرمزگان بحرانی است و نیاز به تخت‌های بیمارستانی برای بستری بیماران ٣ برابر شده است.

همچنین، شمار مبتلایان به کرونا در سنندج ٢ برابر شده و روند ابتلا در استان‌های فارس، بوشهر، کرمانشاه، زنجان، کهگیلویه و بویراحمد، صعودی است.

علیرضا زالی فرماندۀ ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران نیز دیروز از افزایش مراجعۀ بیماران مبتلا به کرونا به بیمارستان‌های پایتخت خبر داد. این در حالیست که اجرایی شدن طرح ترافیک تهران، منجر به افزایش تراکم در مترو شده است.

از سوی دیگر احسان مصطفوی، رییس مرکز تحقیقات بیماری‌های نوپدید و بازپدید انستیتو پاستور ایران سه‌شنبه ۲۰ خرداد اعلام کرد که «احتمال آلودگی ۱۵ میلیون تن در کل ایران» و «حدود ۱۰ درصد آلودگی» در شهر تهران وجود دارد.

وی همچنین گفت «تاکید می‌کنم که آلوده شدن با ابتلا به شکل‌های بالینی بیماری متفاوت است و گفته می‌شود حدود یک سوم جمعیت آلوده ممکن است فرم‌های بدون علامت بیماری را داشته باشند.»

آقای مصطفوی با اعلام اینکه علت افزایش موارد کرونا در ایران طی روزهای اخیر به‌علت بازگشایی‌ها بوده است افزود، «استان‌های احواز (خوزستان)، آذربایجان‌های شرقی و غربی، کردستان و هرمزگان استان‌هایی هستند که نسبت به سایر استان‌ها، درگیری بیشتری را با بیماری دارند.»

همچنین سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اعلام افزایش شدید مبتلایان، از شکسته شدن رکورد در آمار مبتلایان به این ویروس از آغاز شیوع خبر داد.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی یاسوج نیز با اشاره به نماز جماعت در شیوع این ویروس گفت که «توزیع نذورات ممنوع بوده و کلیه نمازگزاران وسایلی چون مهر و تسبیح شخصی خود را به همراه داشته باشند.»

وی همچنین تاکید کرده که «مردم فکر نکنند وضعیت عادی است و خطری وجود ندارد. ممکن است با یک جرقه و بی دقتی کوچک، جمعیت وسیعی در آتش کرونا بسوزند.»

از سوی دیگر حسن روحانی، رییس‌جمهوری اسلامی ایران، دو روز پیش در حالیکه تاکید داشت که «نباید با بیان این که نقطه دوم و سوم اوج بیماری کرونا در کشور ایجاد شده، مردم را نگران مضطرب کنیم»، در عین حال هشدار داد پایان مشخصی برای کرونا نداریم.

از سوی دیگر برگزاری نماز عید فطر از جمله دلایل شیوع دوباره کرونا در برخی استان‌ها اعلام شده است.

همچنین حسن روحانی در یک گفتگوی تلفنی با سعید نمکی، وزیر بهداشت، گفته است اگر «شیوع بیماری دوباره اوج بگیرد، مسئولین ناگزیر از بازگرداندن محدودیت‌ها خواهند بود.»

این در حالیست که سعید نمکی وزیر بهداشت روز دوشنبه ۱۲ خرداد با ابراز نگرانی از عادی انگاری کرونا از سوی مردم و برخی مسوولان و فشار برای برخی بازگشایی‌ها، گفت «با این روالی که اکنون می‌بینم، ما دقیقه ۹۰ از گوشه‌های زمین گل خواهیم خورد.»

آقای نمکی همچنین گفته که «در روزهای اول کرونا دیدیم که پزشک و پرستاران ما با سختی کار می کنند. متاسفانه عده ای این دستاورد بزرگ را ساده انگاشتند و تصور کردند که به راحتی همه چیز مهار شد و دیگر کرونا نداریم.»

وزیر بهداشت افزود ۵۰ درصد مرگ‌ومیر کرونا طی روز یک‌شنبه ۱۱ خرداد فقط برای ۳ استان بود. او همچنین گفت که آمار مبتلایان به کرونا در تهران روبه افزایش است.

معاون کل وزارت بهداشت نیز دیروز گفت به دنبال روند ابتلا به کووید ۱۹ در استان‌های جنوبی کشور، فرضیه عدم انتقال ویروس کرونا در مناطق گرمسیری رد شده است، اما همچنان نگران تاثیر حضور افراد در فضاهای بسته هستیم.

معاون کل وزارت بهداشت روز دوشنبه ۵ خرداد اعلام کرد که سیاست «حداکثر بازگشایی» در دستور کار است.

ایرج حریرچی همچنین گفت این سیاست برای «تامین اقتصاد و معیشت» مردم مورد اجرا قرار خواهد گرفت.

همچنین طبق تصمیم ستاد ملی کرونا، اماکن مذهبی و حرم‌ها در سراسر کشور فعالیت خود را از روز دوشنبه ۵ خرداد شروع کرده است.

از سوی دیگر حسن روحانی روز شنبه، سوم خرداد خبر داد که ده استان ایران در مرحله مهار کرونا قرار دارند و همه کارمندان از دهم خرداد در ادارات حضور می‌یابند. کاهش محدودیت‌ها در حالی انجام می‌شود که تعداد مبتلایان به بیماری کووید-۱۹ تا امروروز رو به افزایش است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا