ایرانسلامتی و زندگی

آخرین وضعیت شیوع کرونا در ایران؛ ۲۵ استان در وضعیت قرمز و هشدار

سخنگوی وزارت بهداشت ایران از ۲۵۲۱ بیمار جدید مبتلا به کرونا در کشور و افزایش شمار بیماران کووید-۱۹ به ۲۶۲ هزار و ۱۷۳ نفر تا ظهر امروز سه‌شنبه ۲۴ تیر خبر داد.

سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت ایران همچنین، از جان باختن ۱۷۹ تن دیگر در ۲۴ ساعت گذشته در ایران خبر داد. به این ترتیب، آمار کل جان باخته‌گان ویروس کرونا در ایران به ۱۳ هزار و ۲۱۱ نفر رسید.

به گفته خانم لاری، از تعداد کل مبتلایان، ۳ هزار و ۳۸۹ نفر در وضعیت شدید این بیماری هستند.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت ایران تا کنون  ۲۲۵ هزار و ۲۷۰ نفر هم بهبود یافته اند.

همچنین تا کنون ۲ میلیون و ۲۳ هزار و ۷۹ آزمایش تشخیص کووید ۱۹ در ایران انجام شده است.

بر اساس اعلام خانم لاری استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، ایلام، بوشهر، خراسان رضوی، احواز (خوزستان)، زنجان، کردستان، کرمانشاه، گلستان، مازندران و هرمزگان  در وضعیت قرمز قرار دارند.

همچنین استان‌های تهران، فارس، اردبیل، اصفهان، البرز، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، کرمان، کهگیلویه و بویر احمد، لرستان، همدان، یزد و خراسان شمالی در وضعیت هشدار قرار دارند.

در همین حال با تشدید شیوع کرونا در تهران حمیدرضا گودرزی، معاون امنیتی و انتظامی استانداری تهران امروز سه‌شنبه ۲۴ تیر اعلام کرد «باشگاه‌ها ورزشی، ورزش‌های پر مواجهه مانند کشتی و …، مراکز تفریحی، آبی، باغ‌وحش‌ها، شهربازی و استخرهای سرپوشیده، باشگاه‌های بدن‌سازی، کافی‌شاپ‌ها، کافه‌ها، چای‌خانه‌ها و تالارهای پذیرایی حق فعالیت ندارند و برگزاری هرگونه مراسم اجتماعی، فرهنگی و مذهبی و همایش‌ها از تاریخ ابلاغ مصوبه که امروز است، به مدت یک هفته ممنوع است.»

از سوی دیگر در واکنش به ویدئوهای منتشره در فضای مجازی مبنی بر جمع‌آوری ماسک‌های مصرف شده توسط زباله‌گردها و فروش دوباره آنها، کیانوش جهانپور، رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت گفت: «ماسک‌های مصرف شده به نوعی زباله عفونی تلقی می شوند و بعد از مصرف یا آن را به نوعی قیچی کنند یا طوری باشد که قابل استفاده مجدد نباشد. سپس آن را داخل کیسه فریزر قرار داده و در سطل‌های زباله بیندازند.»

خبرگزاری ایسنا در گزارشی به نقل از پرستاران بیمارستان فوق‌تخصصی کودکان مفید اعلام کرد که از زمان شیوع کرونا در ایران تا ١٧ اردیبهشت ١٠ کودک بر اثر این ویروس جان باخته‌اند.

یکی از پرستاران با بیان اینکه اجازه اعلام آمار را ندارند می‌افزاید «حالا ۷ بیمار [کودک] در بخش ایزوله بستری‌اند.»

محمدرضا محبوب فر، عضو کمیته کشوری پیشگیری از کرونا به روز ۲۲ تیرماه به روزنامه خراسان گفت «به جرئت می توانم بگویم که ۱۵ درصد موارد مبتلایان و ۳ درصد فوتی های این ویروس اکنون مربوط به کودکان ۳ تا ۹ سال و ۹ تا ۱۶ سال است و یک درصد فوتی ها نیز نوزادان تا کودکان ۳ ساله هستند.»

دکتر محبوب فر در ادامه گفته است: «بر اساس آخرین بررسی ها و اخبار، متاسفانه باید بیان کنیم که این ویروس کودکان را هم درگیر خود کرده است. اگر قبلا گفته می شد ابتلای کرونا در افراد بالای ۶۰ سال و افراد با بیماری زمینه ای شیوع بیشتری دارد اما اکنون می بینیم که کرونا در دوره جهش خود کودکان و افراد کم سن و سال را درگیر کرده است.»

این عضو کمیته کشوری پیشگیری از کرونا، درباره علایم ابتلا در کودکان و نوجوانان این طور اظهارنظر کرده که: «کرونا در این گروه سنی بیشتر همان کاوازاکی است که علایمی شبه آنفلوآنزا دارد. ما هم اکنون در بیمارستان های لقمان تهران و امام حسین اصفهان تعداد قابل توجهی از مبتلایان کم سن و سال را داریم که علایمی شبه آنفلوآنزا وکاوازاکی در آن ها بروز یافته است.»

جواد آقازاده، رئیس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی نیز گفت: «در پی برگزاری یک مراسم عروسی در این استان، پدر و مادر عروس و داماد بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را ازدست دادند؛ این در حالیست که بارها نسبت به عدم شرکت در این تجمعات هشدار داده شده و متأسفانه مردم کرونا را جدی نگرفته‌اند.»

وحید قبادی دانا رئیس سازمان بهزیستی ایران به ایسنا خبر داد که تاکنون ۱۳۳۳ نفر مبتلا به کرونا در مراکز نگهداری شبانه‌روزی و دیگر مراکز بهزیستی شناسایی شدند. آقای قبادی دانا گفت تاکنون ۱۰۴ مرکز نیز از بین ۲۵۳۱ مرکز آلوده شده‌اند و نگرانیم در روزهای آینده این رقم  افزایش یابد. وی گفت  از ابتدای کرونا تاکنون ۱۳۳ نفر از این افراد جان خود را از دست داده‌اند.

سراج‌الدین عارف‌نیا، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی گلستان با بیان اینکه «تعداد بستری جدید در بیمارستان‌های استان نسبت به ترخیص‌ها همچنان بیشتر است» به ایسنا گفت «با توجه به روند بیماران بستری، ممکن است در بیمارستان‌های گنبدکاووس، کلاله، مینودشت و آق‌قلا با چالش مواجه شویم.»

حمیدرضا نادری، متخصص بیماری‌های عفونی نیز به ایسنا گفت «وضعیت مشهد از قرمز رد شده است» و« بیماران مبتلا به کرونا روز به روز افزایش پیدا می‌کنند و کمر کادر درمانی شکسته است.»

وی با اشاره به وضعیت وحیم مشهد گفت «اورژانس چندین قسمت دارد که تنها در یک قسمت اورژانس ۵۰ نفر مریض هستند… در قسمت ما ۴۰ تخت برای مریض مبتلا به کرونا وجود دارد که کرونایی ها همه تخت ها را اشغال کرده‌اند. این تعداد تنها در بخش ماست. شما حساب کنید که در کل شهر مشهد چه تعداد بیماران کرونایی وجود دارد؟ وضعیت وحشتناک است.»

محمد حسین صومی، رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز پنجشنبه شب در گفت‌وگوی خبری گفت اگر پروتکل‌های بهداشتی و فاصله استاندارد در اجتماعات را رعایت نکنیم، مرداد و شهریور ماه از نظر تعداد مبتلایان و بستری‌ها بدترین ماه‌های آذربایجان‌شرقی خواهند بود.

به گزارش ایسنا، آقای صومی با بیان اینکه باید از حقوق کسانی که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند دفاع کنیم، افزود: «متاسفانه این افراد در برخی از موارد مورد تمسخر قرار می‌گیرند.»

رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز در باره ارائه مواد ضدعفونی کننده و ماسک با قیمت مناسب به مردم، گفت: «وظیفه نظام اجرایی از جمله استانداری و صمت، نظارت و ارایه این مواد با قیمت مناسب است.»

این مقام استانی در ادامه از وضعیت قرمز در ۱۲ شهرستان استان آذربایجان شرقی خبر داد و گفت: این شهرستان‌ها شامل تبریز، مراغه، مرند، میانه، اهر، بناب، چاراویماق، سراب، هشترود، هریس، جلفا و هوراند می‌باشد.

با افزایش شدید شیوع کرونا در ایران سعید نمکی، وزیر بهداشت روز چهارشنبه ۱۸ تیر در نشست اضطراری ستاد مبارزه با کرونا در تهران ضمن هشدار جدی به مسئولان و مقام‌های دولتی گفت: «گزارش‌های امنیتی برای ما می‌آید. این‌که دوستان از فقر و تهیدستی به سمت طغیان می‌روند، جدی است. رییس جمهور و نیروهای امنیتی باید به معیشت و عدم شکل‌گیری طغیان فکر کنند.»

وزیر بهداشت در بخش دیگر سخنانش گفت «اینکه ما در بحران کرونا دچار خسران شدیم، نه اینکه ندانیم این بازگشایی آمار را افزایش خواهد داد نه اینکه نفهمیم وقتی مترو و اتوبوس یک سوم توان نقل و انتقال جمعیت را دارد با چنین پدیده‌ای مواجه نخواهیم شد، اینها جهل ما نبود بلکه ضعف ما و زانو زدن ما در مقابل اقتصادی بود که بیش از این پتانسیل و کشش نداشت.»

آقای نمکی به تخصیص نیافتن بودجه کافی از آنچه قرار بود در اختیار بخش سلامت قرار گیرد انتقاد کرد و در یک مقایسه با تمهیداتی که سایر کشورها برای شهروندان خود انجام داده‌اند گفت: «آمریکایی‌ها ۱۱۱ میلیارد دلار فقط برای بخش سلامت هزینه کردند و این به جز چند هزار میلیارد دلار است که برای معیشت خرج کردند. انگلیسی‌ها ۲۰ میلیارد برای بخش سلامت هزینه کردند. ما از یک میلیارد دلار که مقام معظم رهبری فرمودند، زیر ۳۰ درصد را فقط دریافت کردیم.»

دکتر مسعود مردانی عضو کمیته کشوری کرونا نیز روز دوشنبه ۱۶ تیر در گفتگو با ایسنا گفت «تعداد مبتلایان و حتی قربانیان کرونا در ایران بیشتر از آمار منتشر شده است، چون همه کسانی که به علت کرونا می‌میرند به بیمارستان نمی‌رسند. همچنین خیلی از تست‌های تشخیص، موارد دقیق کرونا را مشخص نمی‌کنند.»

وی همچنین افزود «تحقیقات نشان داده درصد زیادی از مبتلایان در مهمانی‌ها، عروسی‌ها، جشن‌ها و مکان‌های عمومی شلوغ به کرونا مبتلا شده‌اند.»

علیرضا رییسی، معاون بهداشت وزارت بهداشت روز یکشنبه ۱۵ تیر، در یک برنامه تلویزیونی گفت: «فاصله‌گذاری هوشمند موفق نبوده که اگر بود، دچار این وضعیت نمی‌شدیم.»

طرح فاصله‌گذاری هوشمند از اواخر فروردین اجرا شد که بر اساس آن در مرحله نخست مشاغل کم خطر و پس از آن کلیه مشاغل شروع به فعالیت کردند.

به گزارش ایلنا رضا کرمی محمدی، رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهرداری تهران نیز روز یکشنبه ۱۵ تیر از توقف غربالگری در تهران به دلیل کمبود کیت PCR و ابتلای ۶۰۰ کارمند شهرداری تهران به کرونا خبر داد

دکتر پیام طبرسی، مدیر بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری نیز با هشدار جدی نسبت به وضعیت بحرانی بیمارستان‌ها و با بیان اینکه بسیاری از بیمارستان‌های پذیرش کننده بیماران کرونایی تکمیل شده است به ایسنا گفت: «در صورتیکه بحران ایجاد شده کنترل و مدیریت نشود، از همه جهات ضربه خواهیم خورد و اولین جایی که دچار صدمه می شود سلامت مردم است. متاسفانه در حال حاضر تعداد بالایی از مردم در بیمارستان بستری هستند و خیلی‌ها در لیست انتظار برای بستری به سر می برند.»

دکتر مسعود مردانی، عضو کمیته کشوری کرونا نیز در گفتگو با ایسنا گفت «متوجه شدیم که تا الان ۱۸ میلیون ایرانی یعنی حدود ۲۰ درصد جمعیت کشور به این بیماری مبتلا شده‌اند.»

احسان مصطفوی، رییس مرکز تحقیقات بیماری‌های نوپدید و بازپدید انستیتو پاستور ایران نیز سه‌شنبه ۲۰ خرداد اعلام کرد که «احتمال آلودگی ۱۵ میلیون تن در کل ایران» و «حدود ۱۰ درصد آلودگی» در شهر تهران وجود دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا