ایرانخاورمیانه

ادامه درگیری‌های غزه: دست‌کم ۲۴ فلسطینی کشته شدند، جهاد اسلامی ۴۰۰ راکت پرت کرد

جهاد اسلامی در ادامه درگیری‌‌ها با اسرائیل بیش از ۴۰۰ راکت به سمت این کشور شلیک کرد و در نوار غزه نیز ۲۴ نفر نفر، از جمله شش کودک، جان خود را از دست دادند.

وزارت بهداشت غزه اعلام کرد در دو روز گذشته دست‌کم ۲۴ نفر از جمله شش کودک، در نوار غزه کشته شده‌ و ۲۰۳ نفر دیگر نیز زخمی شده‌اند.

بخشی از تلفات غیر نظامی در پی انفجاری در نزدیکی اردوگاه آوارگان جبالیا در شمال نوار غزه رخ داد که منجر به کشته شدن دست‌کم چهار کودک شد.

در حالی که حماس، که کنترل این اردوگاه را بر عهده دارد، اسرائیل را مسئول این انفجار خوانده، ارتش اسرائیل این ادعا را رد کرده و می‌گوید سقوط راکت جهاد اسلامی منجر به این انفجار شده است.

مقام‌های اسرائیلی اعلام کردند ارتش این کشور در زمان انفجار اردوگاه آوارگان جبالیا در شمال نوار غزه، هیچ حمله هوایی در این منطقه انجام نداده و عامل این انفجار «بی‌تردید» اصابت یک راکت ناموفق جهاد اسلامی بوده است.

سخنگوی نخست‌وزیر اسرائیل نیز گفت: «جهاد اسلامی به سمت اسرائیل راکت شلیک کرد، اما این راکت‌ها بر سر کودکان غزه افتاد و آنها را کشت.»

 

ادامه حمله‌های سنگین طرف‌های درگیر

 

ارتش اسرائیل با تایید اینکه خالد منصور، یکی از فرماندهان ارشد جهاد اسلامی، در حمله هوایی اسرائیل در نوار غزه کشته شده، اعلام کرد در عملیات خود در دو روز گذشته همه رهبران ارشد جهاد اسلامی در غزه را کشته است.

در همین حال، رسانه‌های فلسطینی از کشته شدن فرمانده واحد موشکی گردان‌های قدس، شاخه نظامی جهاد اسلامی، در حمله هوایی اسرائیل به نوار غزه خبر دادند.

رسانه‌های فلسطینی همچنین گزارش دادند که نیروهای امنیتی اسرائیل نصر عمور، از فرماندهان ارشد جهاد اسلامی، را در شهر عنزا در کرانه باختری بازداشت کردند.

از آغاز دور جدید درگیری‌ها، جهاد اسلامی بیش از ۴۰۰ راکت به سمت اسرائیل شلیک کرده که بیشتر آنها رهگیری شده‌اند. با این حال، خطر این حمله‌ها باعث شده آژیرهای خطر در بسیاری از نقاط اسرائیل، به ویژه در مناطق جنوبی این کشور به صدا درآید و شهروندان به پناهگاه‌ها بروند.

ارتش اسرائیل می‌گوید جهاد اسلامی انبارهای تسلیحات خود را در مناطق مسکونی پنهان کرده و در نتیجه حمله‌های اسرائیل به این مواضع تعداد قابل توجهی از خانه‌های مسکونی آسیب دیدند.

جهاد اسلامی نیز حمله‌های راکتی خود را تا تل‌آویو نیز گسترش داده است.

در همین حال، رسانه های اسرائیل گزارش دادند در پی سقوط یک راکت شلیک شده از غزه در پارکینگی در اشکلون خساراتی به بار آمده است.

 

تقاضای بین‌المللی برای توقف درگیری‌ها

 

در همین حال، وزارت خارجه آمریکا ضمن حمایت از حق اسرائیل برای دفاع از خود، از همه طرف‌ها خواست که از تشدید بیشتر درگیری‌ها خودداری کنند.

باب منندز، سناتور دموکرات، گفت اسرائیل کاملا حق دارد در برابر تروریست‌های مورد حمایت ایران، از جمله جهاد اسلامی، که مصمم هستند اسرائیل را نابود کنند، از خود دفاع کند.

او با اشاره به لزوم پرهیز از تلفات غیرنظامی در غزه، بر حمایت آمریکا از اسرائیل در دفاع از شهروندان خود تاکید کرد.

وزارت خارجه روسیه نیز در واکنش به درگیری نظامی اسرائیل و جهاد اسلامی خواستار «حداکثر خویشتنداری» از سوی دو طرف شد.

عربستان سعودی و اردن نیز حملات اسرائیل به غزه را محکوم کردند.

وزیر خارجه اردن در تماس با نماینده ویژه سازمان ملل در روند صلح خاورمیانه، حمله‌های اسرائیل به غزه را محکوم کرد و خواستار تلاش جهانی برای توقف این حمله‌ها شد.

از سوی دیگر، حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان، نیز در یک سخنرانی تلویزیونی، ضمن هشدار به اسرائیل درباره پیامدهای این حمله‌ها، بر حق فلسطینی‌ها در دفاع از خود تاکید کرد.

نصرالله گفت این گروه از نزدیک تحولات غزه را رصد می‌کند و مرتبا با حماس و جهاد اسلامی در تماس است.

او گفت: «تجربه ثابت کرده است آمریکا از لحاظ سیاسی و میدانی شکست خورده است؛ همانطور که این موضوع در ایران، عراق، افغانستان، یمن، سومالی، ونزوئلا و کوبا دیده می‌شود.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا