آذربایجاناجتماعیایرانسیاست

اعتراضات دوم مرداد آذربایجان؛ پرویز‌ سیابی‌ به‌ ۱۶ سال حبس تعزیری محکوم شد

دادگاه‌ انقلاب اسلامی اردبیل پرویز‌ سیابی گرجان‌، فعال آذربایجانی‌ را که در اعتراضات دوم مرداد بازداشت شده بود به ۱۶ سال حبس تعزیری محکوم کرد.

پرویز‌ سیابی گرجان‌، فعال مدنی پیشکسوت آذربایجانی‌ ساکن اردبیل طی حکمی که از سوی شعبه اول دادگاه‌ انقلاب اسلامی اردبیل به ریاست قاضی «وحید مهدوی راد» به صورت شفاهی دریافت نموده، مجموعا به ۱۶ سال حبس تعزیری محکوم شده است.

اتهامات این فعال آذربایجانی بر اساس دادنامه صادره: «فعالیت تبلیغی علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران از طریق ارتباط با رسانه های معاند نظام و انجام مصاحبه و انتشار مطالب غیر واقعی در شبکه های اجتماعی و رسانه های گروهی مبتنی بر ضدیت با کلیت و اساس نظام به قصد بر هم زدن»، «اداره گروه های غیر واقعی با هدف بر هم زدن امنیت کشور» و «عضویت در دسته‌ جات‌ و گروههای‌ غیر قانونی با هدف‌ بر هم زدن امنیت کشور» عنوان شده است.

 در حکمی که دادگاه‌ با استناد به گزارش اداره کل‌ اطلاعات استان اردبیل صادر نموده است، فعالیت در فضای مجازی و  گروه‌ های تلگرامی و ارسال فایل صوتی و حمایت از تظاهرات ۲مرداد شهر تبریز را مصداق جرم تشخیص داده و پرویز سیابی را به عضویت در گروه غیر قانونی «آذربایجان‌ جنوبی» به رهبری عباس لسانی متهم نموده است.

در بخش دیگری از دادنامه عنوان شده «این متهم همچنین در گروههای غیر قانونی تلگرامی به طور پویا با سایر اعضا در تعامل بوده است روشن است که‌ متهم از اهداف این‌ گروهها آشنا بوده و به اندازه کافی اطلاع داشته است. ثالثا اداره گروه مجرمانه در جهت ارتباط جرایم علیه امنیت محرز است‌. اقداماتی که آقای سیابی در این گروه ها‌ می نموده است نه تنها اقدامات‌ یک فرد عادی‌ بلکه اقداماتی است که‌ تنها‌ از یک‌ اداره‌ کننده‌ و‌ سازماندهی‌ کننده‌ بر می آید…»

داگاه همچنین فیلم، کتاب و مجلات وی را به بهانه «فاقد مجوز» بودن به نفع دولت تحت‌ نظارت اداره اطلاعات ضبط کرده است.

پرویز سیابی ۳ مرداد ماه سال جاری توسط نیروهای امنیتی در اردبیل بازداشت و ۱۴ مرداد از بازداشتگاه اداره اطلاعات به زندان مرکزی اردبیل منتقل شد.

وی در تاریخ ۷ شهریور ماه‌ با تودیع قرار وثیقه ۲۵۰ میلیون تومانی موقتا از زندان مرکزی اردبیل آزاد شد.

در پی انتشار فراخوانی جهت برگزاری تجمعات در شهرهای آذربایجان و تهران به منظور حمایت از اعتراضات مردم احواز، نیروهای امنیتی در این شهرها مستقر شده بودند ولی تصاویر ارسالی به گروه خبری ای‌ان‌تی حاکی از برگزاری این اعتراضات در شهر تبریز بود.

همچنین، در شهرهای‌ مختلف‌ آذربایجان‌ بخصوص در تبریز، اورمیه‌، اردبیل، زنجان، مرند، مشگین‌شهر (خیاو) و شهرک گلستان تهران جو‌ شدید‌ امنیتی‌ حاکم بود.

بنا به اظهارات برخی از بازداشت شدگان اعتراضات دوم مرداد آذربایجان، تعداد بازداشت شدگان تنها در شهر تبریز بیش از ۱۵۰ تن بوده است و تا کنون اسامی برخی از آنها از جمله پرویز سیابی گرجانی، نادر صادقیان، یوسف سلحشور، اولدوز قاسمی، منیره چمن گلزار، پری چهره محمد پور، اکرم صفری، معصومه شاهی، زهرا خادم، جبار راهدار، هادی افسری، غلامحسین قرجه داغی، پویا خدایی، شایان تقوی، یاشار کاظمی، عارف مراد پور، ابولفضل کرامتی، حسین یوسفی، محمد محمودی، رضا شهریور ، محمد کاظمی، سیامک کوشی، کریم اسماعیل زاده، فراز معمار آذر، هادی محمدی ،وحید محمدی، حسین قره جه داغی، جواد دهقان، محمد مردی، داوود رحیمی، شاهین برزگر، امیر ستاری، وحید ابهری، مجتبی عبدلی‌، شهروز برزگر، صالح اکرامی، بابک رضایی، ابوالفضل کرامتی، فرزاد ولی اسکویی و امیر محمد تدین در شهرهای تبریز، اردبیل و تهران احراز شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا