اقتصادجهانخاورمیانهسیاست

اعتراضات ضد دولتی در لبنان دوباره اوج گرفت

مرگ یک نفر از اعتراض کنندگان که در اعتراضات ضددولتی چند ماه پیش لبنان مجروح شده‌بود، باعث شد که این تظاهرات مجدداً آغاز شود.

خبرها حاکی از آن است که عصر امروز ۹ اردیبهشت یکی از معترضان به اسم احمد توفیق که در نخستین روزهای اعتراضات  اکتبر ۲۰۱۹ لبنان علیه بحران اقتصادی در کشور و سیاست های مالیاتی دولت مجروح شده بود، درگذشت.

شهروندان با انتشار خبر مرگ توفیق، خیابانهای شهر طرابلس که در شمال کشور واقع شده است را بسته و شعارهای مختلف ضد دولتی سر دادند.

به گزارش آناتولی؛ تظاهرکنندگان که در بسیاری از قسمت های طرابلس به خیابان ها رفته بودند، از فردا صبح برای ادامه اعتراضات از شهروندان دعوت کرده‌اند که جاده های بین شهری را ببندند.

براساس اولین گزارش‌ها، در جریان مداخله نظامیان ارتش لبنان ۱۰ نفر از معترضان زخمی شدند.

در همین حال، گروه های معترضی که در شهر بیروت، پایتخت جمع شده اند، برای مدتی پل رینج را که شمال و جنوب کشور را به هم وصل می کند بستند.

همچنین سقوط لیر لبنان و افزایش تورم و بیکاری مشکلات جدی در لبنان است که از ماه اکتبر این کشور را در بحران عمیق مالی قرار داده است. قرنطینه برای مهار شیوع کرونا ویروس، مشکلات اقتصادی را وخیم‌تر کره است.

پس از آسیب دیدن شعب بانکی در جریان اعتراضات در طرابلس، اتحادیه بانکهای لبنان بیانیه کتبی در این باره منتشر کرد. در این بیانیه بآمده است که کلیه شعب بانکی و ساختمانهای مرکزی در شهر به منظور حفظ امنیت مأمورین و مشتریان بانکی و تا زمانی که امنیت تحت کنترل گرفته نشود بسته خواهد بود.

یک منبع امنیتی به نیویورک‌تایمز گفته که سربازان شلیک هوایی  کرده و در جریان ناآرامی ها در طرابلس از گاز اشک آور و گلوله های پلاستیکی استفاده کرده‌اند.

یک شاهد گفته كه در طی اعتراضات چندین بانک مورد حمله قرار گرفته و حداقل یكی از آنها آتش گرفته است

ارتش نیز بیانیه‌ای منتشر کرده و از شهروندان خواسته است كه خیابان ها و میادین را خالی كنند.

وضعیت اقتصادی لبنان

گفته می شود که اقتصاد لبنان که از نظر تقسیمات سیاسی براساس مذاهب و فرقه های مختلف دارای ساختار بسیار شکننده است، بزرگترین بحران را از زمان جنگ داخلی که در سالهای ۱۹۷۵ـ۱۹۹۰ تجربه کرده است، به خود می‌بیند.

پس از بحران اقتصادی و تظاهرات علیه سیاست های مالیاتی دولت، ۳۰ عضو کابینه اتحاد ملی به ریاست نخست وزیر سعد الحریری در ۲۹ اکتبر سال ۲۰۱۹ استعفا داد.

به محض عدم تمایل حریری به سمت نخست وزیری، سازمان حزب الله و متحدان سیاسی این کشور  دولت جدید ۲۰ نفره را با نخست وزیری حسن دیاب، وزیر پیشین آموزش و پرورش تأسیس کردند.

دولت دیاب هفته گذشته در سایه اقدامات خشونت‌آمیز و مداخله نیروهای امنیتی به ده‌ها معترض که منجر به زخمی شدن تعداد زیادی شد، رأی اعتماد را از مجلس گرفته بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا