اقتصادجهانسیاست

الایسامی که آمریکا او را به عنوان قاچاقچی مواد مخدر تحریم کرده بود وزیر نفت ونزوئلا شد

نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهوری ونزوئلا ، طارق الایسامی را که به گفته ایالات متحده قاچاقچی مواد مخدر و تحت تحریم بود، به سمت وزیر نفت انتخاب کرد.

الایسامی پیش‌تر معاون رئیس اقتصاد رهبر ونزوئلا، نیکلاس مادورو بود، مادورو علاوه بر این، آدروبال چاوز را که پسر عموی رهبر سوسیالیست آن کشور، هوگو چاوز بود را به عنوان رئیس جدید در شرکت صنایع نفت دولتی ونزوئلا منصوب کرد.

در حالی که انتصاب الایسامی در روزنامه رسمی ونزوئلا منتشر شده، دولت هنوز بیانیه ای درباره این موضوع منتشر نکرده است.

پیش از این این دو پست را ژنرال مانوئل كوودو به تنهایی اشغال کرده بود. میزان تولید نفت این کشور در زمان وزارت کوودو که از سال ۲۰۱۷ بر عهده داشت، ۶۵ درصد کاهش یافته بود.

ونزوئلا از ۲ میلیون بشکه در روز به ۷۰۰ هزار بشکه در روز سقوط کرد.

در ونزوئلا که یکی از کشورهای دارای مهمترین ذخایر نفتی در جهان است، هفته گذشته لیتر نفت ۲ دلار آمریکا بود.

در ماه مارس، تحقیقات علیه الایسامی، وزیر جدید نفت ونزوئلا ، به خاطر دور زدن تحریم های وضع شده توسط آمریکا و گرفتن رشوه برای قاچاق مواد مخدر آغاز شد.

در سال ۲۰۱۷، الایسامی به دلیل قاچاق مواد مخدر توسط ایالات متحده تحریم شد.

وزیر جدید نفت ونزوئلا جزو ۱۰ نفر از فهرست فراریانی است که  وزارت خزانه‌داری ایالات متحده تحت تعقیب قرار داده است.

خاطرنشان می‌شود که روز پنج‌شنبه ۴ اردیبهشت ایران به ونزوئلا برای پالایشگاه‌های این کشور کمک‌های پالایشگاهی ارسال کرده بود. بر اساس گزارش‌ها تا کنون دو پرواز ماهان‌ایر به همین منظور به ونزوئلا انجام گرفته است.

کشورهای ایران و ونزوئلا از مخالفان سرسخت دولت ایالات متحده هستند و هردو تحت تحریم‌های شدید آمریکا قرار دارند. دولت ترامپ اخیرا با رهبری کمپین «فشار حداکثری» بر دولت مادورو، به دنبال برکناری او و قدرت گرفتن رهبر اپوزیسیون ونزوئلا، خوان گوایدو است.

آمریکا با ائتلافی نزدیک به ۶۰ کشور می‌گوید مادورو که در انتخابات سال ۲۰۱۸ به ریاست جمهوری رسید، به قدرت چسبیده است. منتقدان این انتخابات را یک رسوایی می‌دانند چرا که اکثریت سیاستمداران مخالف از شرکت در آن منع شدند.

شرکت هوایی ماهان ایر که وابسته به سپاه پاسداران ایران است، در ابتدای شیوع ویروس کرونا و زمانی که تمامی خطوط هوایی بین‌المللی پروازهایشان به ووهان، مرکز شیوع کرونا را متوقف کرده بودند، مسافران را به ووهان و دیگر شهرهای چین منتقل می‌کرد. این موضوع از سوی «فلایت رادار ۲۴» تایید شده است. مقامات ایران و شرکت ماهان ایر انجام این پروازها را تکذیب کرده‌اند.

آسوشیتدپرس به نقل از محمد رضایی که او را مدیر مرکز تحقیقات و تکنولوژی شرکت ملی تولید و پخش فراورده‌های نفتی ایران معرفی کرده، نوشته است که ایران خود قادر به تولید کاتالیزورهای مورد نیازش نیست.

خبرگزاری شانا وابسته به وزارت نفت ایران در ماه ژانویه گزارش داد که تولید کاتالیزورهای داخلی نمی‌تواند نیاز ۹ پالایشگاه فعال در ایران را تامین کند.

ایران باقیمانده کاتالیزورهای مورد نیازش را از چین تامین می‌کند؛ کشوری که بزرگترین شریک تجاری ایران علیرغم تحریم‌های آمریکاست.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا