اجتماعیاقتصادایرانسیاست

اعتصابات کارگری در ایران درحال گسترش است

همزمان با ادامه اعتصاب کارگران نیشکر هفت‌تپه، گزارش‌ها از آغاز اعتصابات کارگری در پتروشیمی، پالایشگاه‌ها و سایر بخش‌های تولیدی ایران منتشر می‌شود.

بر اساس گزارشات منتشر شده صبح امروز سه‌شنبه ۱۴ مرداد، شماری از کارگران شرکت پتروشیمی رازی در ماهشهر احواز دست به تجمع اعتراضی زدند.

همچنین تعدادی از کارگران پالایشگاه اصفهان، امروز سه‌شنبه ۱۴ مرداد، در اعتراض به مشکلات معیشتی و رسیدگی به مطالبات صنفی خود دست از کار کشیدند و اعتصاب کردند.

اعتصاب کارگران پالایشگاه اصفهان

از دیگر سو خبر می‌رسد که حدود ۱۳۶ کارگر کارخانه کنتور سازی ایران در قزوین امروز سه‌شنبه ۱۴ مرداد برای چندمین بار به نشانه اعتراض به محقق نشدن وعده‌های داده شده از سوی مسئولان برای پرداخت مطالبات‌شان بار دیگر اعتراض صنفی خود را از سر گرفتند.

ایلنا گزارش می‌دهد که به دلیل ممانعت از ورود نماینده کارگران پتروشیمی رازی به شرکت، کارگران این پتروشیمی دست به تجمع زدند.

بر اساس این گزارش نماینده کارگران شرکت پتروشیمی رازی امروز صبح با توجه به درخواست کارگران مبنی بر رفع تبعیض در پرداخت حقوق و مزایا  بین کارگران رسمی و قرارداد مستقیم و پیمانکاری، بازنگری طرح طبقه‌بندی مشاغل و بهبود وضعیت سرویس های ایاب و ذهاب با توجه به وضعیت بد آب وهوایی در اقلیم احواز (خوزستان)، به دستور مدیرعامل شرکت پتروشیمی رازی، ممنوع الورود شد که همین موجب شد حدود ۶۵۰ نفر از کارگران در جلو درب ورودی این شرکت تجمع کنند و خواستار رسیدگی به مشکلات خود شدند.

در قزوین کارگران معترض با اشاره به اینکه مشکلات صنفی آنها از زمان خصوصی‌سازی شرکت کنتور سازی آغاز شده است، به ایلنا گفتند: «برای پرداخت ۲۶ ماه از معوقات مزدی کارگران، مسئولان  مصوبه‌ای را (در جلسه‌ای که اخیرا با حضور نماینده کارگران در محل استانداری برگزار شد) امضاء کردند که با فروش سهام شرکت «نیرو کلر» که متعلق به کنتورسازی است حدود ۲۰ میلیارد تومان مطالبات مزدی و بیمه کارگران پرداخت شود.»

کارگران کارخانه کنتور سازی ایران می‌گویند: «متاسفانه مسئولان برخلاف مصوبه‌ استانداری سهام شرکت «نیرو کلر» را به ارزش مالی حدود ۱۶ تا ۱۷ میلیارد تومان فروخته‌اند و بجای آنکه این مبلغ را به حساب دادگستری برای پرداخت مطالبات کارگران واریز کنند، به دلایل نامعلومی آن را به خزانه دولت واریز کرده‌اند و هم‌اکنون دست ما کارگران به جایی بند نیست.»

این کارگران در خاتمه گفتند:«در حال حاضر وضعیت مالی کارگران مناسب نیست و آنان از تامین معاش خود ناتوان شده‌اند.»

همچنین روز سه‌شنبه اعتصاب کارگران نیروگاه برق بیدخون عسلویه برای دومین روز پیاپی ادامه یافت. اعتصاب کارگران در فاز ۱۴ عسلویه نیز منجر به تعطیلی این فاز شد.

اعتصاب کارگران هفت‌تپه نیز روز سه‌شنبه به روز پنجاه و یکم خود رسید.

گفتنی است که طی روزهای اخیر، کارگران در آبادان، احواز، ماهشهر، قشم، کنگان و لامرد و دشت آزادگان در اعتصاب بودند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا