اجتماعیاقتصادایرانسیاست

بیش از ۶۰ درصد کارگران ایران اجاره‌نشین هستند

رئیس اتحادیه کارگران قراردادی با اشاره به سبقت گرفتن هزینه‌های معیشت از درآمد کارگران اعلام کرد بیش از ۶۰ درصد کارگران اجاره‌نشین هستند و مابقی نیز توان پرداخت اقساط خانه‌ای که خریده‌اند را ندارند.

فتح الله بیات، رئیس اتحادیه کارگران قراردادی امروز چهارشنبه ۱۱ تیر  با بیان اینکه بیش از ۶۰ درصد کارگران اجاره نشین هستند به تسنیم گفت: «این حقوق و دستمزد کفاف تأمین اجاره بها را نمی دهد. حتی در جنوبی ترین نقطه تهران هم کرایه ها بسیار بالا است. اما علاوه بر این آن ۴۰ درصدی هم که با قسط و وام خانه خریداری کرده اند از پس اقساط خانه بر نمی آیند و نمی توانند پرداخت کنند.»

به گفته آقای بیات «علی رغم اینکه  تورم واقعی بسیار بیشتر از حد واقعی است، اما باز هم تورم اعلامی از سوی مراجع رسمی را قبول کردیم، ولی باز هم دستمزد به میزان تورم اعلامی از سوی بانک مرکزی هم افزایش نیافت. کارگری که با حقوق اولیه نمی تواند پاسخگو باشد، با این شرایط اقتصادی چگونه می تواند جوابگوی نیازهای خود باشد. آیا شغل دوم و سومی برای او وجود  دارد؟!»

وی در این باره گفت  «بانک مرکزی تورم را ۴۱.۵ درصد اعلام کرد، این در حالی است که حقوق و دستمزد حدود ۲۶ درصد با چانه زنی های بسیار کارگران افزایش یافت.»

آقای بیات در ادامه سخنانش در رابطه با ناتوانی کارگران در پیشگیری‌های کرونایی گفت: «در شرایطی که همه مردم برای حفاظت از جان خود ماسک خریداری می کنند. اما کارگران توانایی خرید ماسک و لوازم بهداشتی را هم ندارند.»

وی افزود: «برایمان جای سوال است که چرا هیأت وزیران و دولت با کارگران و بازنشستگان چنین می کنند…چرا دولت و مسئولین کارگران را برای نارضایتی تحریک می کنند.»

آقای بیات در پایان گفت که بخش زیادی از کارگرانی که در کارگاه های کمتر از ۱۰ نفر فعالیت می کنند و فقط حقوق و دستمزد دریافت می کنند گفت: «کارگران این کارگاه ها با وجو اینکه حداقل حقوق را دریافت می کنند و مشمول هیچ مزایایی نمی شوند ولی از ترس بیکاری شکایت نمی کنند.»

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا