آذربایجاناقتصادجهانسیاست

“اعلامیه شوشا در مورد روابط متحدین بین آذربایجان و ترکیه” اعلام شد

پس از دیدار امروز سه‌شنبه (۲۵خرداد) علی‌اف و اردوغان در شوشا "اعلامیه شوشا در مورد روابط متحدین بین جمهوری آذربایجان و جمهوری ترکیه" امضا شد.

پس از دیدار الهام علی‌اف، رئیس جمهور آذربایجان و رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در شوشا، “اعلامیه شوشا در مورد روابط متحدین بین جمهوری آذربایجان و جمهوری ترکیه” امضا شد.

رئیس جمهور آذربایجان در کنفرانس مطبوعاتی مشترکی که با رئیس جمهور ترکیه امروز در شوشا برگزار کرد، گفت، اعلامیه شوشا بر اساس تاریخ است، که بیانگر سخنان رهبران بزرگ ملت ما مصطفی کمال آتاتورک و حیدر علی‌اف است.

رئیس جمهور آذربایجان گفت: “در آغاز قرن ۲۰، مصطفی کمال آتاتورک گفت که سعادت آذربایجان سعادت ما، غم آن غم ما است. در پایان قرن بیستم، حیدر علی‌اف گفت که ترکیه و آذربایجان یک ملت، دو کشور هستند. این عبارات تاریخی عامل اصلی فعالیت‌های ما هستند. ما به این وصیت وفاداریم. و ما با امضای اعلامیه اتحاد در شوشا، که در قرن بیست و یکم آزاد شد، وفاداری خود را به نیاکان خود نشان داده و نسل های آینده را راهنمایی می کنیم.”

الهام علی اف افزود که در این بیانیه مشترک به توافقنامه تاریخی قارص اشاره شده است: “قرارداد تاریخی قارص صد سال پیش امضا شد. این نیز حاوی یک معنی نمادین بزرگ است. اعلامیه اتحاد مشترک که پس از صد سال در شوشا آزاد شده امضا شد، مسیر همکاری آینده ما را نشان می دهد. این اعلامیه بسیاری از موضوعات مهم را شامل می شود. در سطح بین الملل، همکاری های مشترک، فعالیت های ما، روابط سیاسی، روابط اقتصادی و تجاری، فرهنگ، آموزش، ورزش، سیاست جوانان؛ تقریباً همه زمینه ها را پوشش می دهد. اهمیت کریدور گاز جنوبی برای ترکیه، آذربایجان و جهان نشان داده شده است. هر یک از این مسائل بسیار مهم هستند.”

پیش از امضای این توافق‌نامه، الهام علی‌اف و همسرش مهربان علیوا به همراه طیب اردوغان و همسرش امینه اردوغان از چشمه “خان قیزی” در شوشا بازدید کردند.

آذرتاج گزارش داد که چشمه “خان قیزی” که اندکی پس از آزادسازی شوشا بازگشایی شد، یکی از مشهورترین مکان‌های شهر است. خورشیدبانو ناتوان دختر خان نه تنها به عنوان یک شاعر بلکه به خاطر مهربانی نیز زبانزد خاص و عام بود. کانال آبی که ناتوان روزی برای این شهر احداث کرده بود به چشمه “خان قیزی” معروف بود. چشمه ای که در زمان اشغال ارامنه خشک شده بود، اکنون مورد استفاده ساکنان و بازدید کنندگان قرار می گیرد.

گفته شد که در آینده نزدیک منطقه اطراف چشمه به طور کامل بازسازی می شود.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا