ایرانجهاندانش و فن آوریسیاست

تشدید تلاش‌های ایران برای دست‌یابی به فناوری سلاح‌های هسته‌ای و موشکی در آلمان 

آژانس اطلاعات فدرال آلمان روز سه‌شنبه ۲۵ خرداد در گزارشی گفت تلاش‌های ایران برای دستیابی غیرقانونی به فناوری سلاح‌های هسته‌ای و برنامه موشکی افزایش یافته است.

آژانس اطلاعاتی فدرال آلمان روز سه‌شنبه ۲۵ خرداد گزارشی را منتشر کرد که در آن از تلاش ایران برای دستیابی غیرقانونی به فناوری سلاح های هسته ای و تأمین مواد برای برنامه موشکی خبر داد.

این گزارش همچنین از افزایش قابل توجه فعالیت‌های طرفداران گروه‌های «حماس و حزب الله مورد حمایت ایران، در آلمان خبر می‌دهد.

بر اساس این گزارش، “تلاش های مربوط به گسترش سلاح های هسته ای توسط جمهوری اسلامی ایران برای برنامه هسته ای خود در سال ۲۰۲۰ افزایش یافته است.”

گزارش اطلاعات آلمان می تواند بر مذاکرات فعلی در وین، جایی که قدرتهای جهانی در تلاشند ایران را با توافق هسته ای مطابقت دهند، تأثیر بگذارد.

آژانس اطلاعاتی آلمان گفت آیت الله ها “یکی از گسترده ترین برنامه های موشکی را در خاورمیانه دنبال می کنند. ایران، بر خلاف مقررات کنونی شورای امنیت سازمان ملل، به تأمین فناوری موشکی و هواپیماهای بدون سرنشین برای بازیگران مختلف دولتی و غیر دولتی در منطقه خاورمیانه مشغول است.”

در این گزارش به محكومیت یك بازرگان چینی و كارمند آلمانی وی در دادگاه ایالتی باواریا در سپتامبر گذشته اشاره شده که، “ماشین آلات مربوط به گسترش سلاح های هسته ای” كه می توانند برای اهداف نظامی استفاده شوند، به ایران ارسال می‌کردند.

گزارش های اطلاعاتی سوئد، هلند و دولت آلمان طی چند ماه گذشته به این نتیجه رسیده اند که جمهوری اسلامی ایران تلاش کرده است تا در سال ۲۰۲۰ برای برنامه سلاح های هسته ای خود، فناوری‌های لازم را به دست آورد.

این گزارش می‌افزاید، تعداد طرفداران و اعضای حزب الله مورد حمایت ایران در آلمان از ۱۰۵۰ نفر در سال ۲۰۱۹ به ۱۲۵۰ نفر در سال ۲۰۲۰ افزایش یافته است. آلمان کلیه فعالیت های حزب الله را در این کشور در سال ۲۰۲۰ ممنوع کرد. اعضای حماس و طرفداران آن نیز در آلمان از ۳۸۰ نفر در سال ۲۰۱۹ به ۴۵۰ نفر در ۲۰۲۰ افزایش یافته است.

در این گزارش همچنین آمده است كه وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران افرادی را كه برای “ملاقات های شغلی یا خانوادگی” از آلمان به ایران می‌روند هدف قرار می دهد. وزارت اطلاعات همچنین با تحت فشار قرار دادن اعضای خانواده آنها در ایران، این افراد را مجبور به همکاری با خود می کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا