اجتماعیاقتصادایرانسیاست

افزایش اعتصابات کارگری در ایران

طبق گزارشها کارگران شرکت هپکو، دفاتر سهام عدالت، مجتمع هفت‌تپه و پالایشگاه نفت سنگین قشم در اعتراض به عدم دریافت مطالبات و تضییع حقوق کارگری اعتصاب کردند.

فشارهای اقتصادی ناشی از شیوع کرونا و عنادورزی‌های جمهوری اسلامی با دولت‌های غربی، بویژه با ایالات متحده، بیش از پیش أوضاع کارگران ایران را وخیم کرده است. کارگران فعال در بخش‌های مختلف ایران، از جمله نیشکر هفت‌تپه، صنعت نفت و گاز روز شنبه ۱۱ مرداد دست به تجمع و اعتصاب زدند.

این اعتصابات در جنوب ایران و پالایشگاه‌های آبادان، پارسیان، قشم، پتروشیمی لامرد و پارس جنوبی بوده است که کارگران آنجا ضمن درخواست پرداخت دستمزد و مزایای معوقه بر لزوم اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل تاکید کردند.

همچنین در اراک، دست‌کم ۲۰۰ نفر از کارگران شرکت ماشین‌سازی هپکو برای دومین روز متوالی دست از کار کشیده و با برگزاری تجمع در محوطه شرکت نسبت به ناتوانی شرکت و عدم توجه دولت برای فعال‌سازی ظرفیت خطوط تولید اعتراض کردند.

به گزارش ای‌ان‌تی به نقل از ایلنا، کارگران معترض شعارهایی در ارتباط با عدم اجرایی شدن وعده‌های سال‌های اخیر دولت در ارتباط با تامین ماشین‌آلات مورد نیاز پروژه‌ها داده و پلاکاردهایی با این مضمون حمل کردند.

این کارگران همچنین در تجمع خود به پرداخت نشدن دستمزدهای خرداد و تیرماه و همچنین بخشی از مطالبات سال‌های ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶ اعتراض کردند.

ابتلای شماری از کارگران به ویروس کرونا و عدم تامین دستورالعمل‌هایی در جهت حفاظت از کارگران موضوع دیگر اعتراض این افراد بوده است.

از دیگر سو بر أساس گزارش‌ها و ویدئوهایی که وبسایت خبری «ایران کارگر» منتشر کرده، کارگران در پالایشگاه‌های آبادان، پارسیان، پتروشیمی لامرد، پارس جنوبی و میدان نفتی آزادگان شمالی نیز اعتصاب‌هایی برگزار کرده‌اند.

کارگران معترض ضمن درخواست پرداخت دستمزد و مزایای معوقه، خواهان اجرای فوری طرح طبقه‌بندی مشاغل نیز شده‌اند.

آزادگان یکی از میدان‌های نفتی بزرگ خاورمیانه است که بخش اعظم آن در هورالعظیم و روستاهای اطراف شهر هویزه قرار دارد.

به گزارش ایلنا کارگران شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه نیز در چهل‌ونهمین روز اعتراض خود در مقابل فرمانداری شهرستان شوش تجمع کرده‌اند.

بر أساس این گزارش، سه تن از نمایندگان مجلس در جمع کارگران معترض حضور یافته‌اند.

ایلنا به نقل از «جمعی از کارگران» معترض نوشت: «انتظار داریم که (نمایندگان) وعده ندهند و عمل را با وعده توأم کنند؛ چرا که گوش‌هایمان از وعده‌ پر است و دیگر جایی برای ضبط وعده‌ها ‌‌نداریم.»

کارگران هفت‌تپه گفته‌اند، هنوز دستمزدهای اردیبهشت، خرداد و تیر خود را دریافت نکرده‌اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا