سیاست

اقدامات ایران فقط موجب تعمیق انزوای «سیاسی» و «اقتصادی» این رژیم خواهد شد

نماینده آمریکا در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، با اشاره به اینکه« ایران سابقه‌ای از فریبکاری دارد»، تاکید کرد: «شورای حکام باید بداند که آیا ایران تمام مواد، سایت‌ها و فعالیت‌های هسته‌ای خود را اعلام کرده یا به پنهان کردن فعالیت‌های حساس هسته‌ای از آژانس را ادامه می‌دهد.»

نماینده ایالات متحده آمریکا در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، گامهای اخیر ایران در راستای کاهش تعهدات برجامی را موجب نگرانی و از سرگیری غنی‌سازی در فردو را فاقد توجیه دانست.

 

«جکی وولکات» (Jackie Wolcott) نماینده آمریکا در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امروز(پنجشنبه) با صدور بیانیه‌ای در نشست شورای حکام آژانس در وین، گفت: «اینکه امروز هنوز مواد هسته‌ای اعلام نشده در ایران وجود دارد بسیار نگران کننده است و اینکه ایران به مدت نزدیک به یک‌سال به میزان کافی به این موضوع نپرداخته کاملا غیرقابل قبول است.»
«شورای حکام باید بداند که آیا ایران تمام مواد، سایت‌ها و فعالیت‌های هسته‌ای خود را اعلام کرده یا به پنهان کردن فعالیت‌های حساس هسته‌ای از آژانس ادامه می‌دهد.»

نماینده ایالات متحده آمریکا، در ادامه افزود: شورای حکام مسئولیتی اساسی برای پاسخ دادن با فوریت و شدت در حمایت از حل‌وفصل این موضوع‌ها دارد. وی همچنین اشاره به تبعیت نکردن ایران از تعهدات شد و آن را غیرقابل قبول و مستحق تشدید موضوع از سوی شورای حکام دانست.

خانم وولکات تصریح کرد: ایران سابقه‌ای از فریبکاری دارد؛ ما باید تضمین کنیم که اقدامات ایران از تلاش‌های حیاتی راستی‌آزمایی آژانس منحرف نمی‌شود.

نماینده ایالات متحده، با بیان اینکه ایران فعالیت‌های حساس هسته‌ای خود را گسترش داده است، افزود: هیچ دلیل مشروعی برای ازسرگیری غنی‌سازی اورانیوم ایران در تاسیسات فردو وجود ندارد؛ ایران باید به سرعت این اقدامات را بازگرداند. جامعه بین‌المللی باید یکصدا تاکید کند که ایران به سرعت این گام‌های تنش‌افزا را بازگرداند.

وی ادامه داد: ما تصریح کرده‌ایم که این اقدامات ایران فقط موجب تعمیق انزوای سیاسی و اقتصادی این رژیم خواهد شد. هدف این اقدامات، افزایش تنش‌ها به جای خنثی کردن تنش‌ها و تاکیدی بر چالش‌های جدی این رژیم برای نظام پادمانی و صلح و امنیت بین‌المللی است. رژیم ایران باید بداند که تنش‌افزایی هسته‌ای فقط موجب تعمیق فشاری می‌شود که این رژیم با آن رو به روست. چنین مخاطره‌افزایی موجب حل بن‌بست کنونی یا کاهش تحریم نخواهد شد.

 

نماینده آمریکا در آژانس، در ادامه اظهار داشت: ایالات متحده مایل به مذاکره بدون پیش‌شرط با ایران برای حل موضوع‌هایی است که این کشور را از جامعه بین‌المللی جدا می‌کند. ما گزینه عادی‌سازی کامل روابط و لغو تحریم‌ها را به ایران ارائه می‌دهیم. همانگونه که پرزیدنت ترامپ بارها گفته است، ما آماده و منتظر چنین تعامل دیپلماتیکی هستیم.

 

نماینده آمریکا همچنین تاکید کرد که آژانس این اختیار را دارد که برای دسترسی به هر مکانی اعم از نظامی یا غیرنظامی در ایران درخواست بدهد تا اعلامیه‌های رژیم ایران تحت توافق پادمانی را راستی آزمایی کند.

گفتنی است که ظهر امروز، عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران مدعی شده بود که بازرسان آژانس، مقررات جمهوری اسلامی ایران و مقررات مراکز مهم و حیاتی ما را رعایت کنند چرا که ما حق خودمان می‌دانیم از مراکز حساس خودمان حفاظت کنیم!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا