ایرانجهانخاورمیانهسیاست

ایران در مورد ‘تخریب تصویر همکاری با آژانس انرژی اتمی’ هشدار داد.

گروسی در گزارش خود خواستار دسترسی به اماکن مشکوک شده اما ایران این خواست را رد کرده است.

ایران ضمن تاکید بر ادامه همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، نگرانی این نهاد در مورد فعالیت‌های هسته ای خود و طرح خواسته‌هایی برای بازرسی اماکن مشکوک را رد کرده است.

در واکنش به جدیدترین گزارش فصلی امانوئل گروسی، مدیرکل آژآنس بین‌المللی انرژی اتمی درباره فعالیت اتمی ایران، کاظم غریب آبادی، نماینده این کشور در آژانس بیانیه‌ای منتشر و در آن با درخواست این نهاد برای بازرسی از سایت‌های اتمی مشکوک مخالفت کرده است.

مدیرکل آژانس در گزارش فصلی خود، ضمن تایید اینکه ایران همچنان بندهای کلیدی توافق هسته‌ای با قدرت های جهانی – برجام – را نقض می‌کند، از ایران خواست تا به درخواست این نهاد برای بازرسی سه محل مشکوک به ارتباط با فعالیت‌های اعلام نشده هسته‌ای پاسخ مثبت دهد.

یکی از سایت‌های مشکوک در منطقه تورقوزآباد در نزدیکی تهران واقع است که سال گذشته، بنیامین نتانیاهو از وجود یک انبار مخفی هسته‌ای در آن خبر داد در حالیکه مقامات ایرانی آن را یک محل غیردولتی معرفی می‌کردند.

آقای نتانیاهو پیشتر نیز از دسترسی ماموران اطلاعاتی اسرائیل به یک مخزن نگهداری اسناد و مدارک ایران و انتقال این مدارک به اسرائیل خبر داده و گفته بود که این اسناد و فعالیت مشکوک در سایت تورقوزآباد نشان می‌دهد که حکومت ایران بر خلاف تعهدی که در توافق هسته‌ای داده، به تلاش برای دستیابی به تسلیحات اتمی ادامه می‌دهد.

 

 

بازرسان آژانس بین‌المللی پس از بازدید مقدماتی از این محل گفتند که آثار اورانیوم غنی شده در آن یافت شده اما مقامات ایرانی در مورد منشاء این مواد توضیحی نداده‌اند. مدیرکل آژانس در گزارش اخیر خود بار دیگر خواستار دسترسی به این سایت و دو محل مشکوک دیگر شده و گفته است که مقامات ایران با این درخواست موافقت نکرده‌اند.

نمایندگی ایران در پاسخ به این خواسته گفته است که این کشور الزامی به ارائه اطلاعات در این زمینه ندارد زیرا، به گفته او، طبق پروتکل الحاقی، باید در هرگونه درخواست آژانس برای دسترس به سایت‌های مشکوک “دلایل این دسترسی هم مشخص شود.” وی گفته است که آژانس در درخواست خود “هیچگونه استدلال حقوقی و معتبر و موثقی مطرح نکرده است.”

نماینده ایران در این بیانیه گفته است که درخواست آژانس برای بازرسی این سایت‌ها براساس اطلاعاتی است که “برحسب ادعای رژیم اسرائیل به واسطه به اصطلاح عملیات مخفی به دست آمده است.”

 

این بیانیه گفته است که درخواست بازرسی از سایت‌های مشکوک براساس اطلاعات ارائه شده توسط اسرائیل برای مقامات ایرانی قابل قبول نیست. به گفته نماینده ایران در آژانس انرژی اتمی، “جمهوری اسلامی ایران به هیچوجه قصد ندارد تا با مشروعیت دادن به این داده‌های ادعایی، پایه‌گذار یک بدعت باشد و حتی معتقد است که این موضوع اعتبار آژانس را تخریب کرده و به ضرر روابطش با کشورهای عضو است.” وی خواسته است که “آژانس هر اطلاعاتی را معتبر تلقی نکند.” در این بیانیه به کشف آثار اورانیوم غنی شده در جریان دیدار بازرسان آژانس از این محل اشاره نشده است.

نماینده ایران در آژانس انرژی اتمی در عین حال بر عزم دولت خود “برای ادامه تعامل و همکاری با آژانس در تطابق کامل با تعهداتش” تاکید کرده و گفته است که آماده وارد شدن به یک “گفتگوی سیاسی با آژانس” در جهت ارتقای درک مشترک در این خصوص است. او گفته است که پیشتر، ایران از بازدید معاون آژانس برای گفتگو در این زمینه استقبال کرده بود اما آژانس به جای آن، یک گزارش مکتوب منتشر کرده است.

آقای غریب آبادی در بیانیه خود گفته است که “در این برهه، آژانس و دولت‌های عضو مسئولیت دارند تا تدبیر و خرد خود را در رسیدگی به چنین موضوعاتی در یک رویه معقولانه و با هدت پرهیز از تخریب تصویر بزرگتر در خصوص همکاری ایران و آژانس نشان دهند.” وی در پایان هشدار داده است که “موضوعات پادمانی نباید با اغراض سیاسی بزرگنمایی شود.”

در همین زمینه، علاء الدین بروجردی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی به خبرگزاری تسنیم گفته است که “گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با توجه به دروغ پردازی‌های رژیم اشغالگر قدس و فشار سیاسی آمریکایی ها تدوین شده و فاقد هرگونه ارزش فنی و علمی است.”

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا