اجتماعیاقتصادایراندانش و فن آوریسیاست

برای ایجاد شبکه داخلی اینترنت فقط در یک مورد ۱۰۰ هزار میلیارد تومان هزینه شده

 وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران گفت تنها یک بخش خصوصی بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان برای توسعه زیرساخت شبکه ملی اطلاعات هزینه کرده است.

محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران، روز شنبه ۱۰ خرداد، در گفتگو با ایرنا اعلام کرد برای ایجاد شبکه داخلی اینترنت که جدا از شبکه جهانی اینترنت خواهد بود، بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد صرفا در بخش خصوصی هزینه شده است.

وزیر ارتباطات ایران این خبر را در واکنش به گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس ایران که گفته بود برای توسعه زیرساخت‌های ارتباطی شبکه ملی اطلاعات ۱۹ هزار میلیارد تومان هزینه شده است، اعلام کرد و افزود «باید بگویم رقم بیشتر از اینهاست.»

آقای آذری جهرمی همچنین گفت «عددی که در گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس به آن اشاره کردند، بودجه‌ای است که برای دولت در نظر گرفته شده است.»

وزیر ارتباطات به رقم نهایی هزینه شده برای شبکه ملی اطلاعات از سوی دولت و بخش خصوصی اشاره نکرد.

این در حالی‌ست که مبلغ ۱۰۰ هزار میلیارد تومان که وزیر ارتباطات آن را اعلام کرده، بیش از ۲۶ برابر بودجه‌ای است که برای وزارت ارتباطات در یک سال تخصیص داده می‌شود. بودجه این وزارتخانه در سال گذشته حدود ۳ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومن بوده است.

همچنین بودجه وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در سال ۹۹ حدود یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بوده است. به این ترتیب تنها یک مورد هزینه شده در شبکه ملی اطلاعات ۶۶ برابر بودجه توریسم و میراث فرهنگی ایران در یک سال بوده است.

مرکز پژوهش‌های مجلس پیش از از این اعلام کرده بود، تاکنون تنها یک لایه از سه لایه این شبکه، یعنی زیرساخت اجرا شده و دو لایحه خدمات و محتوا کامل نیست.

وزیر ارتباطات نیز با استناد به گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس گفت «بخش زیرساخت که بر عهده وزارت ارتباطات بوده، خوب پیش رفته است اما در بخش محتوا و خدمات کار پیش نرفته است.»

آقای آذری جهرمی افزود مهیا شدن این بستر و فراگیر شدن خدمات «بسیاری از آسیب‌های فرهنگی که امروز علما، متدین و خانواده‌ها در رابطه با آن حساسیت دارند را مرتفع می‌کند.»

وی گفت «بخش محتوا جزو مسوولیت‌های وزارت ارتباطات نیست اما تهیه زیرساخت آن با ماست.»

 وزیر ارتباطات در مورد تکمیل زیر ساخت شبکه ملی گفت «توسعه زیرساخت پدافندی یکی از مسائل مهم برای توسعه شبکه ملی اطلاعات که به همین مناسبت در تبریز یک مرکز بزرگ را افتتاح خواهیم کرد، ضمن این که در مرداد ماه مرکز داده مادر شبکه اطلاعات نیز در تهران راه اندازی می‌شود. ظرفیت لازم برای میزبانی موتورهای جستجو باتوجه به نیازمندی که وجود داشته در اختیاشان قرار می‌گیرد.»

حکومت جمهوری اسلامی ایران مدتی‌ست طرحی به نام «شبکه ملی اطلاعات» که با نام‌های دیگر «اینترنت ملی» و «شبکهٔ ملی اینترنت» نیز شناخته می‌شود را دنبال می‌کند. هدف از آن ایجاد یک شبکه غیروابسته به شبکه اینترنت جهانی است.

فعالان حقوق بشر و نهادهای فعال در زمینه آزادی اطلاعات بارها از این طرح مقامات ایران ابراز نگرانی کرده‌اند،

جمهوری اسلامی در آخرین اقدام، مدت ده روز در جریان اعتراض‌های آبان ۹۸ دسترسی به اینترنت جهانی را در کشور قطع  کرد.

گفتنی‌ست که دسترسی به بسیاری از وب‌سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی همچون توییتر، یوتیوب و فیس‌بوک در ایران مسدود است و این کشور یکی از گسترده‌ترین سازوکارهای فیلترینگ در جهان را دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا