اجتماعیایران

شماری از طلاب خواستار بازداشت وزیر ارتباطات و دبیر شورای عالی فضای مجازی شدند

گروهی از طلاب، روحانیون و تشکل‌های حوزوی در نامه‌ای خطاب به ابراهیم رئيسی، رئیس قوه قضائیه خواستار «محاکمه عاملان ولنگاری فاجعه‌بار فضای مجازی» و بازداشت وزیر ارتباطات و دبیر شورای عالی فضای مجازی شدند.

در این نامه که امروز سه‌شنبه، ۹ اردیبهشت در حبرگزاری  فارس، نزدیک به سپاه پاسداران منتشر شده مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم، شورای هماهنگی گروه های فرهنگی حوزه و بیش از ۴۰۰ نفر از اساتید، طلاب و فضلای حوزه های علمیه از ۶۵ شهر کشور از رئیس قوه قضائیه خواستند عاملان ولنگاری فاجعه بار فضای مجازی کشور محاکمه کند.

افراد و تشکل‌های امضا کننده این نامه عملکرد ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی و محمدجواد جهرمی، وزیر ارتباطات در «سر و سامان» دادن به فضای مجازی را «فاجعه‌بار» توصیف کرده است.

بنابر این خطاب به ابراهیم رئیسی خواسته‌اند که جهت حمایت از «حقوق عامه»، در اسرع وقت با عوامل «ولنگاری فضای مجازی کشور برخورد قاطع قضایی» انجام داده و «آنها [جهرمی و فیروزآبادی] را بازداشت و محاکمه» کند.

این روحانیون با صراحت، ابوالحسن فیروزآبادی و محمدجواد آذری جهرمی را «متهم ردیف اول» این پرونده معرفی کرده‌ و گفته‌اند که این دو نفر، «مکررا، به نفع سرویس‌های خارجی، وقت‌کشی کرده و تعهدات خود را طی پنج سال اخیر نقض کرده و به دستورات و منویات» رهبر جمهوری اسلامی «عمل نکرده‌اند».

«راه‌اندازی نشدن شبکه ملی اطلاعات»، «حمایت زیرساختی عجیب از تلگرام و اینستاگرام»، «حاکم کردن افراد بی‌سواد بر ذهن و دل جوانان مسلمان در فضای اینستاگرام»، «توسعه فضای مجازی بر خلاف منافع مردم و کشور و بر اساس دستورات نظام سلطه» و «زمینه‌سازی نفوذ فرهنگی با ترویج اباحه‌گری و قبح‌شکنی گناه»، «وابسته کردن غالب خدمات و سرویس های فضای سایبری کشور به دشمن» از جمله‌ این کوتاهی‌ها و جرم‌ها عنوان شده است.

این نامه در حالی نوشته می‌شود که شمار قابل توجهی از کاربران فضای مجازی به ویژه توییتر فارسی‌زبان را طلاب و کاربران ارزشی هوادار حاکمیت تشکیل می‌دهند.

روحانیون در جمهوری اسلامی و افرادی که از نظر فکری نزدیک به سپاه پاسداران هستند به طور عام، نگاه مثبتی به فضای مجازی نداشته و همواره با لحن‌های تندی از روند طبیعی این شبکه‌ها در ایران انتقاد کرده‌اند.

پیشتر ناصر مکارم شیرازی، یکی از مراجع تقلید شیعه، اینترنت را «منجلاب‌ بسیار متعفن و خطرناکی» برای جوانان خوانده و گفته بود در شبکه‌های اجتماعی «مباحث و مطالب ضد دینی و ضد اخلاقی منتشر می‌شود».

در ایران تقریبا همه شبکه‌های اجتماعی پرطرفدار جز اینستاگرام  فیلتر است؛ اتفاقی که نه تنها بر کسب‌و‌کارها تاثیر گذاشته، بلکه با مخالفت هواداران حاکمیت هم روبه‌رو شده است.

با این حال برخی از چهره‌های شاخص جمهوری اسلامی از جناح‌های مختلف، برای ابراز نظرات خود از شماری از این شبکه‌ها از جمله توییتر و اینستاگرام استفاده می‌کنند.

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا