جهان

برنده نوبل ایران خواهان تغییر رژیم است

شیرین عبادی، فعال حقوق بشری و برنده جایزه صلح نوبل به شبکه بلومبرگ گفت که مردم در ایران می خواهند مقام ولایت فقیه برچیده شود، غرب می تواند کمک کند.

شیرین عبادی، وکیل حقوق بشر و برنده جایزه صلح نوبل از ایران، روز پنجشنبه ۴ دی‌ماه ۹۹ در گفتگوی خود با بلومبرگ در مورد حقوق زنان، اقلیت ها و دانشجویان خارج از کشور صحبت کرد.

خانم عبادی گفت: “اصلاحات در ایران بی فایده است. مردم در ایران از دولت فعلی خود بسیار ناراضی هستند. آنها به نقطه‌ای رسیده اند و فهمیده اند كه این سیستم قابل اصلاح نیست.”

از نظر عبادی ، ابزار پایان دادن به استبداد ایران باید یک همه پرسی تحت نظارت سازمان ملل متحد در مورد قانون اساسی باشد که یک تغییر اساسی را پیشنهاد می کند.

وی گفت، مردم در ایران “با تغییر قانون اساسی خود به قانون اساسی سکولار مبتنی بر اعلامیه جهانی حقوق بشر، می خواهند رژیم را تغییر دهند.”

بلومبرگ می‌گوید، موضع رادیکال خانم عبادی، همراه با تظاهرات گسترده ای که از اواخر دسامبر سال گذشته (اعتراضات سراسری آبان) آغاز شد، در عین حال انتقاد جدی‌ای است بر اجماع سیاست خارجی بسیاری از کشورهای پیشرو غربی که هنوز هم به حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، برای انجام اصلاحاتی در ایران امیدوارند.

خانم عبادی در این گفتگو گفت که او هرگز اعتقاد ندارد روحانی اصلاح طلب است. با این وجود، او همچنین گفت که مایل نیست خواستار پایان رژیم شود، زیرا انقلاب ۱۳۵۷ بسیار آسیب زا بود. به همین دلیل است که او می گوید خیزش فعلی هیچ رهبر واحدی ندارد.

به گفته وی: “در طول مبارزات رهبران ظهور خواهند کرد. وقتی ما در ایران انتخابات آزاد داشته باشیم، رهبران خودشان را نشان می دهند.”

خانم عبادی همچنین گفت که او خواستار حمله نظامی به ایران یا هر نوع دخالت ایالات متحده در خود خیزش داخلی نیست. به گفته وی: “تغییر رژیم در ایران باید در داخل ایران و توسط مردم ایران انجام شود. اما شما می توانید به مردم ایران کمک کنید تا به هدف خود برسند.”

به همین منظور، خانم عبادی توصیه هایی داشت. ایده اصلی این است که غرب باید تحریم هایی را اجرا کند که رژیم را تضعیف می‌کند اما به مردم آسیب نمی‌رساند. به عنوان مثال، او می گوید دولت های ایالات متحده و اروپا باید صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران را که رسانه‌های دیگری مثل پرس تی‌وی و العالم را نیز کنترل می‌کند تحریم کنند.

در داخل ایران، صدا و سیما هر هفته یک برنامه تلویزیونی پخش می کند که اعترافات اجباری زندانیان سیاسی را پخش می کند. حتی در یکی از این برنامه‌ها همسر او نیز به اعترافات اجباری مجبور می‌شود. خانم عبادی گفت: “شوهر من مجبور شد صحت ادعای همه اتهاماتی را كه مرتباً علیه من وارد می كنند تأیید كند.”

عبادی گفت که هدف قرار دادن سازمان صدا و سیما روش خوبی برای فلج کردن توانایی رژیم در حمله به مخالفان خود و گسترش تبلیغات آن است. کار ساده است. وی گفت هیچ ارائه دهنده ماهواره غربی نباید به صدا و سیما اجازه دهد پروپاگاندای خود را در خارج از کشور منتشر کند.

وی هشدار داد که رژیم جمهوری اسلامی انواع سازمانهای غیر دولتی جعلی و گروههایی را در خارج از کشور مستقر کرده است که به نظر مستقل می آیند، اما در واقع پیشنهادات حکومت را انجام می دهند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا