اجتماعیایرانسیاست

مؤسس و دو عضو مؤسسه خیریه «امام علی» بازداشت شدند

حساب‌های کاربری جمعیت خیریه «امام علی» در شبکه های اجتماعی اعلام کرد، نیروهای امنیتی شب یکشنبه با یورش به خانه موسس این جمعیت و دو عضو دیگر آن را بازداشت کردند.

 جمعیت امداد دانشجویی-مردمی امام علی، شب یکشنبه، اول تیر مأموران امنیتی با یورش به خانه شارمین میمندی، مؤسس این بنیاد نیکوکاری او را بازداشت کرده‌اند. همچنین اعلام شده که مرتضی کی‌منش مسئول رسانه‌ای  و کتایون افرازه بازرس علی‌البدل این جمعیت نیز بازداشت شده‌اند.

بر اساس گزارش رسانه‌ها این یورش توسط سازمان اطلاعات سپاه تهران و یک روز پس از آنکه حسین نجات اداره قرارگاه امنیتی ثارالله تهران را در دست گرفت، اتفاق افتاده است.

خبرگزاری تسنیم، نزدیک به سپاه پاسداران نیز با انتشار خبری از بازداشت شخصی به اسم «ش.م» خبر داده و به نقل از یک منبع «آگاه» خود نوشته که «با تشکیل موسسه‌ای خیریه و در پوشش اقدامات عام‌المنفعه اقدام به شبکه‌سازی برای نفوذ در سطوح مختلف افکارعمومی کرده است.»

کانال تلگرامی امتداد نزدیک به جریان اصلاح طلب نیز از پلمب شدن دفتر مرکزی این جمعیت خبر داده است. سایت جمعیت امام علی هم از دسترس خارج شده است.

پیش‌تر، جمعیت امام علی در سیزدهم خرداد از حمله سایبری به حساب های کاربری چند نفر از اعضای آن خبر داده بود.

جمعیت امداد دانشجویی-مردمی امام علی یک نهاد غیروابسته به حکومت است که از سال ۱۳۷۸ و در دانشگاه صنعتی شریف تهران شکل گرفت و سپس به یک خیریه سراسری در کل کشور تبدیل شد.

دو دفتر اصلی این جمعیت خیریه در دانشگاه‌های شریف و تهران است و بیش از ۱۰ هزار نفر عضو فعال در سراسر کشور دارد. این نهاد خیریه در سال ۱۳۸۹ با ثبت مقام مشورتی به عضویت شورای امور اقتصادی-اجتماعی سازمان ملل درآمد.

در اردیبهشت ماه سال پیش، زهرا رحیمی، مدیرعامل این جمعیت، در گفت‌وگویی با «ایرناپلاس» از فشار «برخی نهادهای خاص» برای توقف همکاری شرکت‌ها و مجموعه‌ها با این موسسه سخن گفته بود.

خانم رحیمی همچنین گفته بود «تماس‌هایی با برخی افراد و صنوف که پیش از این با جمعیت امام علی همکاری داشته‌اند، گرفته شده و آنها را از همکاری با جمعیت امام علی منع کرده‌اند.»

پیش‌تر، ابراهیم رئیسی، رییس قوه قضاییه و حسن روحانی، رییس‌جمهور ایران در اظهاراتی جداگانه درباره فعالیت جمعیت‌های خیریه در ایران هشدار داده بودند.

آقای رئیسی اردیبهشت‌ امسال در همایشی گفته بود: «‌‌‌امروز برخی دشمنان دنبال این هستند که در قالب امور خیریه، مجموعه‌هایی را برپا کنند که ریشه خیرخواهی و توجه به مردم ندارد و اهداف بدخواهانه پشت آن است.»

آقای روحانی نیز در همایش نیکوکاران در ۲۰ اردیبهشت سال جاری گفته بود که نهادهای خیریه نباید بگذارند «افراد ناسالم» در جمع آنان نفوذکنند.

روزنامه کیهان نیز خرداد ۹۶ در مطلبی این جمعیت را متهم کرد که «عناوین مذهبی و دینی اقدام به فریب مردم مؤمن می‌کند و با سوء استفاده از باورهای عمیق مذهبی مردم متدین ایران، ضمن کاسبی مال و آبرو، به نشر افکار ضاله و انحرافی خود می‌پردازد.»

همچنین حسین نجات که اکنون اداره امنیتی و نظامی تهران را برعهده دارد، در دی‌ماه سال گذشته در تحلیل اعتراضات سراسری آبان‌ماه گفته بود: «مدل براندازی غرب در مقابل ما طی این ۴۰ سال تغییر کرده است. مدل جدید براندازی غرب، ناجنبش اجتماعی است که تکیه بر افراد فرودست جامعه دارد؛ افرادی که محصول حاشیه‌نشینی و بی‌سواد هستند و در فضای مجازی آلوده شده‌اند.»

جمعیت امام علی در آذر ماه سال گذشته در بیانیه‌ای با اشاره به اعتراض‌های آبان ماه گفته بود «یاغی خواندن، اغتشاشگر نامیدن و دست‌نشانده خطاب قرار دادن معترضان بی‌نان»، زخم ریشه‌دار موجود در جامعه را ترمیم نمی‌کند.»

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا