آذربایجاناجتماعیایرانسیاست

بیانیه مطبوعاتی حزب مرکزی آزربایجان در خصوص حوادث اورمیه و مشکلات روزمره زنان آزربایجانی

حزب مرکزی آذربایجان (AMP) جمهوری اسلامی ایران را به دلیل ترویج سیستماتیک و اجازه دادن به اقدامات نفرت انگیز علیه زنان آذربایجانی در ایران محکوم می کند.

حزب مرکزی آذربایجان (AMP) جمهوری اسلامی ایران را به دلیل ترویج سیستماتیک و اجازه دادن به اقدامات نفرت انگیز علیه زنان آذربایجانی در ایران محکوم می کند.

در ۹ آگوست، دو زن جوان در شهر اورمیه ، در شمال غرب ایران ، مورد حمله نفرت انگیز توسط یک فرد مذهبی قرار گرفتند. این فرد معتقد بود که او موظف است زنان جوان را مجبور کند موهایشان را بپوشانند و حجاب مناسبی داشته باشند (امر به معروف و نهی از منکر). پس از مشاجره ای کوتاه بین دو زن جوان و این فرد ، هنگامی که او متوجه شد دو زن از حق انتخاب پوشش خود عقب نشینی نمی كنند ، سوار ماشینش شد و هر دو زن جوان عابر پیاده را زیر گرفت. قربانیان این جنایت نفرت به شدت مجروح و در بیمارستان بستری شدند.

از اولین روز تأسیس، جمهوری اسلامی ایران قوانین تبعیض آمیزی را برای اجباری شدن حجاب تصویب کرده و حقوق زنان آزربایجانی در ایران را برای انتخاب پوشش خود سلب کرده است. زنان آزربایجانی در ایران در مناسبت های مختلف به حجاب اجباری اعتراض کرده اند و آنها برای روزی فعالیت می کنند که هیچ کس قدرت آنرا نداشته باشد که به آنها بگوید چه بپوشند.

همچنین، نظام ایران “امر به معروف و نهی از منکر” را در سیستم آموزشی کشور ترویج می کند که به مسلمانان اجازه می دهد به هر زنی که موهای خود را به درستی نپوشاند تذکر دهند و این امر آنها را قادر می سازد تا با مجبور کردن زنان به پوشیدن حجاب، موضوع را در دست خود بگیرند.

علاوه بر این، در ۱۲ آوریل ۲۰۱۵، مجلس جمهوری اسلامی ایران قانونی را برای حمایت از کسانی که “امر به معروف و نهی از منکر” می کنند را تصویب کرد، که منطقه ای امن برای شهروندان مسلمان ایجاد می کند تا موضوع را در دست بگیرند و زنان را مجبور به حفظ حجاب کنند.

اجداد آزربایجانی ما در جریان انقلاب مشروطه ایران در سال ۱۹۰۵ به سختی مبارزه کردند تا حاکمیت قانون و حق پیگرد قانونی در یک محاکمه عادلانه، قبل از مجازات را به دست آورند.

رویدادهای جاری در اورمیه توسط جمهوری اسلامی ایران هماهنگ شده است و نشان دهنده یک حمله نفرت انگیز سیستماتیک به زنان در یکی از استانهای آزربایجان، قبل از محاکمه قربانیان است.

حزب مرکزی آزربایجان (AMP)، جمهوری اسلامی ایران را به دلیل قوانین جنسیتی و تبعیض آمیز علیه زنان محکوم می کند و همچنین ماحکومت ایران را به دلیل رهبری و تنظیم این حمله نفرت برانگیز علیه زنان آزربایجانی در اورمیه را محکوم می کنیم.

حزب مرکزی آزربایجان (AMP) با زنان آزربایجانی برای پیگیری حقوق و آزادی های آنان اعلام همبستگی می کند.
حزب مرکزی آزربایجان
نوزدهم مردادماه 1400

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا