اجتماعیجهان

مقر پلیس مینیاپولیس در آتش؛ اعتراضات به کشته شدن یک سیاهپوست

معترضان به خشونت پلیس علیه یک مرد سیاهپوست که روز دوشنبه هنگام بازداشت کشته شد، پنجشنبه شب به یک کلانتری در شمال شهر مینیاپولیس حمله کردند.

گروهی از تظاهرکنندگان در جریان این حمله ساختمان کلانتری ناحیه سوم مینیاپولیس را به آتش کشیدند. بنا به اعلام پلیس مینیاپولیس ماموران این کلانتری پیش از به آتش کشیده شدن ساختمان محل را ترک کرده بودند.

انتشار تصاویر ویدئویی از مرگ جورج فلوید، مرد سیاهپوست ۴۶ ساله موجی از اعتراض را در آمریکا برانگیخته است. کیلی مک انینی، سخنگوی کاخ سفید پیش از این گفته بود که دونالد ترامپ پس از مشاهده این تصاویر ویدئویی با پلیس فدرال تماس گرفت تا از انجام تحقیقات سریع اطمینان حاصل کند.

این سومین شب تظاهرات در شهر بوده است. در چندین شهر دیگر آمریکا هم تظاهرات برگزار شده است.

قتل جورج فلوید به خشم طولانی مدتی دامن زده که بر سر کشتن آمریکایی‌های آفریقایی تبار به دست ماموران پلیس آمریکا وجود دارد.

فرماندار مینه‌سوتا گفته است “غارت، خرابکاری و آتش‌زدن” در شهر باعث وارد شدن خسارات به بسیاری از کسب و کارها شده که برخی از آنها متعلق به اقلیت‌ها بوده است.

او در بیانیه‌ای از معترضان خواسته مسالمت‌آمیز باقی بمانند و گفته است “مرگ جورج فلوید باید به عدالت و تغییر و تحول در ساختار منجر شود، نه به مرگ و نابودی بیشتر.”

شهردار مینیاپولیس خواهان اعلام جرم علیه پلیسی شده که در فیلم ویدیویی منتشر شده دیده می‌شود.

تصاویر منتشر شده نشان می‌دهد که جورج فلوید پیش از مرگ از مامور پلیس که زانویش را بر روی گردن او فشار می‌داد خواسته بود که به او اجازه تنفس بدهد.

پلیس مینیاپولیس چهار مأموری را که در ماجرای بازداشت جورج فلوید نقش داشتند اخراج کرده است.

هر چند مقامات ایالتی و فدرال وعده داده‌اند که درباره مرگ این مرد سیاهپوست تحقیق می‌شود، اما عدم تعقیب قضایی عاملان مرگ او خشم ساکنان مینیاپولیس به ویژه سیاهپوستان را برانگیخته است.

از دیگر سو ۲ روز پس از درگذشت جورج فلوید، سیاه‌پوست ۴۶ ساله در ایالت مینه سوتا، بزرگترین دانشگاه این ایالت اعلام کرد همکاری با پلیس ایالتی را کاهش خواهدداد.

جوان گابل، رئیس دانشگاه مینه سوتا با ارسال نامه ای برای دانشجویان، اساتید و کارمندان این دانشگاه ضمن اعلام این خبر نوشت دیگر برای حفاظت امنیت در مسابقات بین دانشگاهی از پلیس مینه سوتا کمک نخواهدگرفت.

گابل در نامه خود نوشت: «قلب ما پس از تماشای فیلم وحشتناک و اقدامات افسران پلیس مینیاپولیس (MPD) علیه جورج فلوید شکسته است. به عنوان یک جامعه، اجازه بدهید عصبانی و ناراحت باشیم. کلمه ای ندارم که کاملاً درد و خشمم را بیان کند و می دانم که بسیاری از افراد جامعه احساس مشترکی دارند و نگران امنیت فردای خود و فرزندانشان هستند.»‌

یک روز پیش از ارسال نامه گابل، رئیس هیات علمی دانشجویان دانشگاه، ژوئل کرندی، با انتشار نامه‌ای خواستار آن شد كه این مدرسه روابط خود را با پلیس مینیاپولیس قطع كند.

در نامه کرندی آمده است: «ما دیگر قصد نداریم با نیروهای پلیس جلسه ای داشته باشیم تا با آنها به توافق برسیم. پلیس مردان سیاه پوست را به قتل می رساند. قتل سیاهانی که همین جا در کنار ما در مینیاپولیس رخ می دهد.»

گابل اولین رئیس زن دانشگاه مینه سوتا است. او در سال ۲۰۱۸ میلادی به این مقام منصوب شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا