ایرانجهانسیاست

لایحه اعضای مجلس نمایندگان آمریکا برای مقابله با سانسور اینترنت در ایران و چین

یک گروه از اعضای  مجلس نمایندگان آمریکا از هر دو حزب دموکرات و جمهوریخواه، لایحه‌ای را برای گسترش آزادی اینترنت و برخورد با سانسور اخبار و شبکه های اجتماعی از سوی برخی دولتهایی چون ایران، چین، کره شمالی و روسیه ارائه کردند.

بر اساس این لایحه که روز دوشنبه ۸ اردیبهشت ارایه شده، مجوز حمایت مالی از فناوری‌های باز به نهاد مستقل غیرانتفاعی «صندوق فناوری آزاد» زیر نظر آژانس رسانه‌های جهانی ایالات متحده داده می شود.

به گزارش صدای آمریکا «صندوق فناوری باز» در حال حاضر به گروه ها و شرکت های فناوری کوچک برای مقابله با سانسور کمک مالی ارائه می کند؛ از جمله کمک به اقداماتی برای رمزگذاری در «واتس اپ»

به گفته اعضای مجلس نمایندگان، هدف‌ از این طرح قانونی جدید ترغیب آزادی اینترنت و مقابله با تلاش های دولتی برای سانسور در سراسر دنیا است و با پژوهش، حمایت و توسعه فناوری و حمایت از تولید امکاناتی بپردازد که به مردم اجازه می دهد به وبسایت هایی که دولت ها مسدود می‌کنند، دست یابند.

مایکل مک‌کال، عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان که از حامیان این طرح است، می‌گوید که در کشورهایی چون ایران، چین، روسیه و کره‌ شمالی، دولت‌ها به شکلی ظالمانه اقدام به مسدود کردن اینترنت کرده‌اند و طرح جدید برای تقویت مبارزه با استبداد در این کشورهاست.

الیوت انگل، رئیس دموکرات کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا و از حمایت کنندگان این لایحه در بیانیه‌ای گفته است که «هدف این طرح این است که وقتی دولت‌های سرکوب‌گر دیوار می‌سازند، ما نردبانی بلندتر بسازیم.»

طبق گزارش کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران که شهریور ۹۸ منتشر شد، بین کشورهایی که بدترین و بیشترین محدودیت‌ها را برای رسانه‌ها و منسوبان آن ایجاد می‌کنند، کره‌ شمالی، چین و ایران به ترتیب در رتبه‌های دوم، پنجم و هفتم قرار دارند.

کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران که مقر آن در نیویورک است در گزارش خود این ده کشور را متهم کرده که «استانداردهای بین‌المللی آزادی بیان را زیرپا گذاشته و با ارعاب خبرنگاران با استفاده از حبس، رسانه‌ها را به سخنگوی حکومت تبدیل و خبرنگاران مستقل را به تبعید وادار می‌کنند».

بر اساس این گزارش،‌ این کشورها «روش‌های سنتی سانسور همچون آزار و اذیت و بازداشت بدون دلیل را با نظارت امنیتی پیشرفته و هک کردن هدفمند با هم ترکیب کرده و با هدف به سکوت واداشتن رسانه‌های مستقل علیه آنان استفاده می‌کنند».

یادآور می‌شود که در روزهای اخیر سازمان گزارشگران بدون مرز در گزارشی با عنوان «شاخص آزادی رسانه‌ها در جهان» که  روز سه‌شنبه ۲ اردیبهشت منتشر کرد جمهوری اسلامی ایران در رده ۱۷۳از نظر آزادی مطبوعات قرار داشت.

سازمان گزارشگران بدون مرز همچنین، در گزارش خود درباره ایران، از حکومت جمهوری اسلامی به عنوان یکی از سرکوبگرترین کشورها در چهل سال گذشته نام برده است.

بنا به گزارش این سازمان، در چهل سال گذشته حداقل ۸۶۰ روزنامه‌نگار و شهروند-خبرنگار در ایران زندانی یا اعدام شده‌اند.

حکومت ایران با کنترل شدید و سرکوبگرانه رسانه‌ها، آزار و اذیت روزنامه‌نگارانی که وابسته به نهادهای حکومتی نیستند، دادگاه‌های ناعادلانه و فرمایشی، تهدید روزنامه‌نگاران، بازداشت‌های خودسرانه و صدور احکام حبس طولانی‌مدت برای روزنامه‌نگاران، این کشور را به یک محل کاملا ناامن برای روزنامه‌نگاران تبدیل کرده است.

سازمان گزارشگران بدون مرز با اشاره به تلاش‌های گسترده شهروند-خبرنگاران که در شبکه‌های اجتماعی برای اطلاع‌رسانی آزاد فعالیت می‌کنند، گفته است دولت جمهوری اسلامی در سال‌های اخیر عرصه فشار خود علیه رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران را به خارج از مرزها گسترش داده و رسانه‌های بین‌المللی را نیز هدف قرار داده است.

همچنین میشل باچله، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل، فشار و سرکوب مطبوعات و رسانه‌ها و ایجاد ترس و وحشت در بین روزنامه‌نگاران و خبرنگاران را محکوم کرده بود.

خانم باچله روز جمعه، ۵ اردیبهشت، در ژنو تصریح کرد، شماری از رهبران و روسای دولت‌ها به شکلی هدفمند نمایندگان رسانه‌ها را مورد تهدید قرار داده‌اند تا مانع فعالیت‌های آنان شوند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا