اجتماعیاقتصادجهانفرهنگ و هنر

ترکیه: از اواخر خرداد گردشگری خارجی آغاز می‌شود

محمد نوری ارسوی، وزیر فرهنگ و گردشگری ترکیه از آغاز فصل گردشگری داخلی از ۸ خرداد (28 مه) و توریسم خارجی نیز از اواخر خرداد (اوسط ژوئن) خبر داد.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، به نقل از شبکه تلویزیونی NTV وزیر فرهنگ و گردشگری ترکیه ضمن اشاره به اینکه اگر مشکل خاصی پیش نیاید از ۸ خرداد (28 مه) گردشگری داخلی آغاز خواهد شد، گفت: به نظر می‌رسد از اواخر خرداد (اواسط ماه ژوئن) نیز گردشگری خارجی از برخی کشورهای مشخص آغاز شود.

آقای ارسوی در ادامه افزود: فعالیت هتل‌ها را به علت شیوع ویروس کرونا متوقف نکردیم بلکه به دلیل محدودیت سفرهای بین شهری و خارجی هتل‌ها مجبور به تعطیلی شدند، طی بخشنامه‌ها و ضوابط اقدامات لازم را مشخص و انجام دادیم.

وی خاطرنشان کرد: ایمنی بهداشت باید کاملا تضمین شود. در این راستا برنامه‌ای برای صدور مجوز بهداشت تهیه کردیم که این برای نخستین بار در جهان بود و اروپا نیز بر اساس آن برای خود برنامه‌ای تهیه خواهد کرد.

ارسوی همچنین تاکید کرد: پیش‌بینی می‌شود پروازهای داخلی در صورت رعایت مقررات جمعی و تداوم شیب کاهشی از نیمه اول خرداد (اواخر ماه مه) از سر گرفته شود، فکر می‌کنم پروازهای خارجی طی ماه ژوئن به بسیاری از نقاط شروع خواهد شد.

وزیر فرهنگ و گردشگری در پایان گفت: ظاهرا سفرها از کشورهای آسیایی مجدد آغاز شود. شاهد پیشرفت‌های خوبی در زمینه مهار بیماری در چین و کره جنوبی هستیم، احتمالا ابتدا از این کشورها سفرها آغاز خواهد شد. در برخی کشورهای اروپایی نیز پیشرفت‌های خوبی مشهود است.

بر اساس آمار های منتشر شده ۵ کشوری که بیشترین گردشگر را در بازه زمانی ۹ ماهه از ژانویه تا سپتامبر ۲۰۱۹ در ترکیه داشته‌اند به ترتیب روسیه، آلمان، انگلستان، بلغارستان و ایران هستند.

روسیه با ۵ میلیون و ۹۰۲ هزار و ۷۷۴ نفر بیشترین گردشگر را در ترکیه داشته و پس از آن آلمانی‌ها با ۴ میلیون و ۹ هزار و ۳۳۷ نفر در رده دوم قرار گرفته‌اند.  انگلیسی‌ها با دو میلیون و ۱۹۸ هزار و ۱۵۰ نفر در رده سوم و شهروندان بلغارستان با یک میلیون و ۹۹۵ هزار و ۸۹۴ نفر در رده چهارم قرار گرفته‌اند.

در این بازه زمانی یک میلیون و ۶۴۰ هزار و ۲۸ نفر ایرانی نیز به ترکیه سفر کرده‌اند و به همین دلیل ایرانی‌ها در جایگاه پنجم بیشترین گردشگران خارجی ترکیه قرار دارند.

همچنین بر اساس گزارشی که مرکز آمار ترکیه در خصوص سه ماهه اول سال جاری منتشر کرده،  ایرانیان در ماه مارس، ۴۶۵ واحد مسکن در ترکیه خریداری کرده‌اند.

بر اساس اعلام این مرکز ایرانیان در صدر لیست مشتریان خارجی مسکن ترکیه قرار دارند.

بعد از ایران، عراقی‌ها با خرید ۴۲۶ واحد مسکن در رتبه دوم، روس‌ها با ۲۲۷ واحد مسکن در رتبه سووم و افغانی‌ها با ۱۸۴ واحد مسکن در رتبه چهارم قرار دارند.

بر اساس این گزارش در سه ماهه ابتدایی سال جاری، ایرانیان ۱۸۶۴ واحد مسکن در ترکیه خریداری کرده‌اند که در این دوره زمانی نیز در صدر مشتریان خارجی خانه بوده‌اند.

سال گذشته ایرانیان با خرید ۵ هزار و ۴۲۳ واحد مسکونی در  ترکیه، سهمی کمتر از ۱۲ درصدی از بازار مسکن ترکیه را برای مشتریان خارجی‌ داشتند.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا