ایرانجهانسیاست

فرانسه رای صادره علیه فریبا عادلخواه را محکوم کرد

وزارت امور خارجه فرانسه با صدور بیانیه‌ای ضمن اعتراض به حکم دادگاه انقلاب تهران علیه فریبا عادلخواه گفت که حکم پنج ساله علیه شهروند این کشور با انگیزه سیاسی صادر شده است.

وزارت امور خارجه فرانسه روز شنبه ۲۷ اردیبهشت در بیانیه‌ای به حکم پنج سال زندان فریبا عادلخواه اعتراض کرد. در این بیانیه از جمهوری اسلامی خواسته شده است که هر چه سریع‌تر خانم عادلخواه را آزاد کند.

در بیانیه وزارت امور خارجه فرانسه همچنین آمده است که اتهامات خانم عادلخواه، مبتنی بر هیچ عنصر جدی یا واقعیت اثبات‌شده نیست و مبنای سیاسی دارند.

خبرگزاری فرانسه روز گذشته از قول سعید دهقان‌، وکیل خانم عادلخواه گزارش داد که موکل او به اتهام «اقدام علیه امنیت ملی» و «تبلیغ علیه نظام» به ۶ سال زندان محکوم شده که ۵ سال آن قابل اجراست.

فریبا عادلخواه، استاد ۶۱ ساله دانشگاه‌های پاریس، دارای دکترای «مردم‌شناسی اجتماعی و اتنیک‌شناسی» از فرانسه است و تا پیش از بازداشت در موسسه مطالعات سیاسی پاریس مشغول فعالیت بوده است. وی برای تحقیقات میدانی از حوزه علمیه به ایران رفته بود که خرداد ۹۸ به اتهام «جاسوسی» بازداشت شد.

فریبا عادلخواه در اعتراض به دستگیری و شرایط نگهداری‌اش در زندان حدود هفت هفته نیز اعتصاب غذا کرده است که به گفته وکیلش باعث شده به کلیه‌های او آسیب وارد شود.

چند ماه بعد، رولان گابریل مارشال، همکار و شریک زندگی خانم عادل‌خواه نیز که برای پیگیری وضعیت‌ همسرش به ایران رفته بود، دستگیر شد.

آقای مارشال فروردین ۹۹ با جلال روح‌الله‌نژاد، زندانی محبوس در فرانسه معاوضه شد. روح‌الله نژاد قرار بود به اتهام دور زدن تحریم‌ها، به آمریکا مسترد شود.

در همین حال ژان‌-‌فرانسوا بیَرَ، رئیس پیشین مرکز مطالعات روابط بین‌‌الملل وابسته به بنیاد علوم سیاسی پاریس و همکار فریبا عادلخواه و عضو فعال کمیتۀ حمایت از او نیز در گفتگو با رادیو فرانسه تاکید می‌کند که حکم صادر شده علیۀ وی «کاملاً بی پایه و اساس است و تصمیمی تماماً سیاسی است که از سوی سپاه پاسداران علیۀ فریبا عادلخواه اتخاذ شده است.»

پس از خروج آمریکا از برجام جمهوری اسلامی برخی افراد دوتابعیتی را که وارد ایران شدند به اتهام جاسوسی یا اقدام علیه امنیت ملی دستگیر کرده است. جمهوری اسلامی تابعیت خارجی این افراد را به رسمیت نمی‌شناسد.

گفته می‌شود هدف تهران از بازداشت افراد دوتابعیتی‌ فشار آوردن به دولت‌های اروپایی است. مقامات ایرانی بارها اعلام کرده‌اند که کشورهای اروپایی از جمله فرانسه به اندازه کافی برای نجات توافق هسته‌ای برجام و جلوگیری از تحریم‌های آمریکا علیه ایران اقدام نکرده‌اند.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا