اقتصادایرانخاورمیانه

در سه ماهه نخست ۲۰۲۰ تجارت ایران و ترکیه ۷۰ درصد کاهش یافت

در تازه‌ترین بررسی‌هایی که اتاق بازرگانی تهران ارائه کرده، نشان می‌دهد که ارزش تجارت بین ایران و ترکیه در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۰ میلادی، حدود ۷۰ درصد کاهش یافته است.

طبق اطلاعات ارائه شده از سوی اتاق بازرگانی تهران، ایران و ترکیه در فصل نخست سال ۲۰۲۰ حدود ۶۴۵ میلیون دلار تجارت کالایی صادرات و واردات داشته‌اند که نسبت به فصل نخست سال گذشته میلادی کاهش ۷۰ درصدی نشان می‌دهد.

این در حالی‌است که ترکیه سال گذشته توانسته بود با افزایش قابل ملاحظه صادرات خود به ایران و واردات کالا از این کشور، نام خود را در میان اصلی‌ترین شرکای تجاری ایران قرار دهد، اما از ابتدای سال ۲۰۲۰، میزان تجارت مشترک میان دو کشور به شدت کاهش نشان می‌دهد.

همچنین پیش‌بینی می‌شود که با شیوع ویروس کرونا، میزان تجارت دو کشور در سه ماهه دوم سال نیز روند کاهشی را ادامه دهد.

همچنین بر اساس اعلام اتاق بازرگانی تهران، بررسی‌ها نشان می‌دهد که تراز تجاری ایران در رابطه با ترکیه در ابتدای سال ۲۰۱۹ میلادی حدوداً یک میلیارد دلار مثبت بوده که بخش قابل توجهی از این عدد به صادرات ۱,۲میلیارد دلاری کالاهای نفتی مربوط می‌شد.

صادرات این کالاها در ابتدای سال جاری میلادی حدود ۹۹درصد کاهش یافته و همین امر باعث شده تراز تجاری ایران در رابطه با ترکیه منفی شود.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که صادرات ایران به ترکیه از دومین فصل سال ۲۰۱۹ میلادی روند کاهشی به خود گرفته و در فصل پایانی سال ۲۰۱۹ به عدد ۲۶۸ میلیون دلار رسیده است. این عدد با رشدی محدود در نخستین فصل سال جاری میلادی در عدد ۲۷۰ میلیون دلار توقف کرده است.

دولت ترکیه از اول ماه مه سال ۲۰۱۹ به خواست ایالات متحده  واردات نفت از ایران را متوقف کرد. ترکیه تا قبل از آن تاریخ یکی از هشت کشوری بود که از معافیت ۱۸۰ روزه برای معاملات نفتی با ایران بهره می‌بردند. این معافیت موقت  ۲ مه  ۲۰۱۹ به پایان رسید و دولت آمریکا از تمدید آن خودداری کرد.

واردات کالایی ایران از ترکیه نیز در سه ماهه ابتدایی سال جاری میلادی حدوداً ۳۷۶ میلیون دلار بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته کاهش ۳۵درصدی را نشان می‌دهد.

کاهش واردات توتون و تنباکو، مواد پلاستیکی و کاغذ مقوا، اصلی‌ترین عوامل تأثیرگذار بر کاهش صادرات ترکیه به ایران بوده است.

هفته گذشته پس از گفت‌وگوهای دوجانبه محمود واعظی، رئیس دفتر ریاست جمهوری ایران و روحسار پکجان، وزیر بازرگانی ترکیه سرانجام مقامات دو کشور بر لزوم از سرگیری مبادلات مرزی و حمل و نقل جاده‌ای بین دو کشور با هدف توسعه روابط تجاری به توافق رسیدند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا