جهانخاورمیانهسیاست

تسلط طالبان بر افغانستان به عنوان کاهش قدرت آمریکا در خاورمیانه تلقی می‌شود

تسلط سریع طالبان بر افغانستان توسط برخی در سرتاسر خاورمیانه به عنوان سیگنالی تلقی می شود که بازیگران منطقه دیگر نمی توانند به قدرت ایالات متحده وابسته باشند.

تسلط سریع طالبان بر افغانستان توسط برخی در سرتاسر خاورمیانه به عنوان سیگنالی تلقی می شود که بازیگران منطقه دیگر نمی توانند به قدرت ایالات متحده وابسته باشند.

در حالی که تسلط طالبان بر افغانستان مورد استقبال جناح های ضد غربی قرار گرفت، پیشروی این گروه همچنین نگرانی هایی را ایجاد کرده است که این کشور می تواند بار دیگر به پناهگاه شبه نظامیان بنیادگرا تبدیل شود.

طالبان که  از زمان سرنگونی در سال ۲۰۰۱ با روش‌هایی از جمله حمله به مراکز دولتی و بمب‌گذاری در میان غیرنظامیان می‌جنگیدند، پس از عقب نشینی نیروهای غربی به رهبری آمریکا، روز یکشنبه کابل را پس از حمله‌ای صاعقه وار تصرف کردند.

به گزارش رویترز، تحلیلگران می گویند در خاورمیانه، جایی که ایالات متحده از دیرباز قدرت غالب خارجی بوده است، اما وقایع در افغانستان می تواند دولت ها را وادار به ایجاد ائتلاف های جدید یا موازی کند.

محمد ابومرمان، تحلیلگر اردنی و وزیر سابق اردن گفت: “آنچه در افغانستان اتفاق افتاد، اعتقاد بسیاری از رژیم های عربی را تقویت می کند که نقش ایالات متحده در جهان عرب و اسلام در حال عقب نشینی است.”

عبدالخالق عبدالله، تحلیلگر اماراتی در نشریه نشنال نوشت: “زمان کاهش وابستگی به واشنگتن در حوزه استراتژیک فرا رسیده است.”

همچنین گروه حوثی ها در یمن، حزب الله لبنان، حماس در فلسطین و رژیم بشار اسد در سوریه که هر یک از سوی ایران حمایت می‌شوند، با بیانیه هایی از تسلط طالبان بر افغانستان و خروج آمریکا حمایت کردند.

چندین گروه متحد با القاعده از موفقیت طالبان استقبال کرده اند.

ابرومومن، تحلیلگر اردنی، که کارشناس گروه های اسلام گرا است، گفت که تسخیر کابل توسط طالبان می تواند روند جهادی هایی را که به سمت افغانستان حرکت می کنند، تسریع کند.

ابرومومن گفت: “این برآورد من می تواند روحیه هزاران جهادی را که پس از تجزیه داعش (دولت اسلامی) از بین رفتند، تشویق کند.”

با این حال، وی افزود که طالبان به دلیل توافق صلح که منجر به خروج نیروهای آمریکایی در افغانستان شد، با احتیاط با جهادگران تازه وارد عمل خواهد کرد.

پیشروی طالبان خاطرات دردناکی را برای برخی در عراق در جریان تصرف مناطق وسیعی از خاک عراق توسط داعش در سال ۲۰۱۴ زنده کرد.

خالد الراوی، موسیقیدان اهل موصل، می گوید: “من واقعاً با آنها (مردم افغانستان) همدردی می‌کنم.”

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا