جهانخاورمیانهسیاست

ژنرال مارک میلی: “هیچ کس انتظار نداشت ارتش ۳۰۰ هزار نفری افغانستان در ۱۱ روز تبخیر شود”

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در مصاحبه با شبکه ای‌بی‌سی گفت که پیش بینی فروپاشی سریع دولت در افغانستان و تسخیر طالبان بر این کشور غیرممکن بود.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در مصاحبه با شبکه ای‌بی‌سی گفت که پیش بینی فروپاشی سریع دولت در افغانستان و تسخیر طالبان بر این کشور غیرممکن بود. بایدن تاکید کرد که سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا نمی توانستند چنین تحول سریعی را پیش بینی کنند.

بایدن گفت: “سناریوی انتقال احتمالی قدرت به طالبان در افغانستان بر این فرض استوار بود که ۳۰۰ هزار سرباز آموزش دیده و تجهیز شده توسط ما به این زودی منحل و تسلیم شوند.  فکر نمی کنم کسی می توانست آن را پیش بینی کند.”

رئیس جمهور آمریکا خاطرنشان کرد که در گزارش های اطلاعاتی هیچ اتفاق نظری وجود نداشت. بر اساس پیش بینی های اطلاعاتی، طالبان در بهترین حالت می توانستند قدرت را تا پایان سال ۲۰۲۱ به دست بگیرند.

ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش نیز گفت اطلاعات گزارشی به پنتاگون ارائه نداده که پیش بینی کند ارتش افغانستان به این سرعت منحل شده و تسلیم طالبان می شود.

وی گفت: “اجازه دهید دیدگاه های خود را در مورد اطلاعات اظهار کنم، زیرا در اخبار منتشر شده می بینم که هشدارهایی مبنی بر فروپاشی نیروهای امنیتی افغانستان ادعا می‌شود. من به موضوعات اطلاعاتی از نزدیک آگاه هستم و نمی توان چیزی را در جنگ پیش بینی کرد، اما می توانم بگویم که هیچ پیش‌بینی‌ای مبنی بر تبخیر ۳۰۰ هزار نیروی امنیتی افغان در ۱۱ روز، از ۶ تا ۱۶ اوت و واگذاری ۳۴ استان و مرکز وجود نداشت.”

ژنرال میلی گفت که اطلاعات پیش بینی کرده بود که این رویدادها می تواند در سه سناریو به وقوع بپیوندد. بر اساس یکی از این سناریوها، به دست گرفتن قدرت توسط طالبان در نتیجه فروپاشی قریب الوقوع نیروهای امنیتی و دولت افغانستان بود؛ دومی جنگ داخلی و سوم حل و فصل از راه مذاکره بود.

میلی گفت: “اما [سناریوی] به زودی فروپاشی” به معنای هفته ها، ماه ها و حتی سال ها پس از خروج نیروهای ما بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا